Löw
Lipót (Leopold Loew) a híres prágai
rabbi, Judah
Loew Bezalel (MaHaRaL) kései leszármazottja 1811
május 22-én született a
morvaországi Czerna Horán[1]
Löw Mózes és Mayer Borbála
elsőszülött fiaként. Családja a
félreeső fekvésű
kicsiny helységben az egyetlen zsidó
család volt. Anyanyelve mellett ismerte a
németet, a csehet, az utóbbit a falu
tanítójától
sajátította el.[2]
Zenei tehetség: hegedült, zongorázott,
fuvolázott.[3]
A
tehetséges gyermek gondos nevelésben
részesült, héberre
házitanító tanította.
13 évesen hagyta el a családi házat,
hogy jesívákra (talmud-iskolákra)
menjen.
Rabbinusi tanulmányai mellett héberül
tanult és verselt. 1830-ban Prossnitzba
ment, ahol biblia- és talmud
tanítással foglalkozott, egyben
további
tanulmányokat folytatott Schwab Löw helyi főrabbi
mellett (aki 1836-ban Pestre
került). 1834-35-ben az itteni héber
iskolában is tanított.[4]
A morvaországi országos főrabbi
elítélőleg nyilatkozott róla, mert a
vallásreformáló
hírében álló Chorin
Áron aradi főrabbival levelezett. Löw
szerint ettől az elöljárótól
amúgy sem számíthattak
képesítésre olyanok, “akik
írni és olvasni tudnak”,
ezért 1834. márciusi
elhatározását követően a
birodalom más tartományaiba indult.
Elhatározta, hogy rendes gimnáziumi és
egyetemi
tanulmányokat is folytat.[5]
1835-1841 között világi
intézmények, köztük a
bécsi egyetem és a pozsonyi
evangélikus líceum hallgatója. Pesten
Schedius Lajos görög előadásaira
jár. Keresztény
teológiai végzettséget is szerzett.[6]
1840. július 18-án főelemi iskolai
tanítói oklevelet kap.[7]
Magyarországi
tevékenységét nevelőként
(1835) kezdte
a hazai iparfejlődés kezdeteinél nagy szerepet
játszó óbudai Goldberger, majd a
pesti Kern családnál.[8]
Csakhamar szóval és írásban
felvette a harcot a magyar zsidóság
emancipációjáért, amelynek
kivívásában jelentékeny
része volt. Az első
tudományosan képzett magyarországi
rabbik közé tartozott s nagy személyes
tekintélye,
politikai és tudományos súlya
formálódott a magyar
közéletben
1842-ben Pesten Schwab
(Löw)
Arszlán leányát, Leontint (1823-1851)
vette feleségül, aki a családi
feljegyzések szerint művelt, érzékeny
és gyönyörű nő volt. Hét
gyermekük született.
Első felesége halála után 1853-ban
újból megnősült, második
felesége az
ókanizsai Redlich Babette lett.[9]
Az asszonyt a szabadságharc tette
özveggyé, a forradalom agitátora
és kényszerű
áldozata találtak egymásra.[10]
E házasságából is
hét gyermek született.[11]
1841-ben
foglalta el –
próbaprédikáció
után – első, helyettes rabbi
állását Nagykanizsán.
Munkájának elismeréseként
1842 június 14-én főrabbinak
választották meg.[12]
Működése azt a felismerést
tükrözte, hogy a hazai zsidóság
számára
elengedhetetlen a magyarosodás. Napi két
órában vasszorgalommal tanulta
nyelvünket.[13]
Hivatalba lépésekor a
hitközség iskolájában
bevezette a magyar nyelv oktatását,[14]
a zsinagógában 1844-ben már magyarul
prédikált és 1845-ben egy magyar
zsinagógai beszédet bocsátott
közre nyomtatásban, melyben a magyar
terjesztését
kötötte hívei lelkére.[15]
Az első iparos-képző egyletet 1841-ben
kezdeményezte, s az 1842. február
19-én
Nagykanizsán megalakult.[16]
Löw Lipót nagykanizsai működése
idején, 1845-ben szólalt meg először
Magyarországon zsidó templomban orgona.[17]
Ennek jelentőségét ma már
nehéz volna felmérni, méltatni, az
istentiszteletek élményének
elmélyítésén
kívül mindenképpen az
elzárkózás
feloldását, a szélesebb
társadalmi környezetbe való
beilleszkedést szolgálta.
1846
nyarán Löw Lipót
Pápára került főrabbinak, s
még ebben az évben az egykori
Zsidó, a
A huszadik század
első
felében a történettudós
Marczali Henrik eleveníti fel emlékét.
Marczali
atyjának, Morgenstern Mihály későbbi
marcali rabbinak volt Pápán
tanítója Löw,
“az akkor legszabadelvűbb magyar rabbi”, akihez az
ifjú rabbi-növendék, atyja
haragját magára vonva
“Pozsonyból, az ortodoxia
metropolisából” ment el, nem
törődve a konzervatív vallási
felfogásúak körében
Löwről híresztelt méltatlan
mendemondákkal.[22]
Ezek
a személye körüli mendemondák
megosztották a hitközséget, s
megnehezítették Löw
Lipót pápai helyzetét.
Löw
Lipót volt a magyar zsidó sajtó
kezdeményezője. Nagykanizsán indította
meg későbbi
lapjával azonos című
folyóiratát, a Ben Chananját, amelynek
egyetlen füzete
1844-ben Otto Wigand lipcsei kiadónál jelent meg.[23]
1847-ben Pápán megjelentette a Magyar
Zsinagógát, melynek célját
a
“felvilágosodott
vallásosság, tiszta
erkölcsiség és buzgó
hazafiság” izraeliták
közötti elterjesztésében
jelölte meg. A negyedévi megjelenéssel
tervezett
periodika[24]
azonban nem jutott túl az első számon.[25]
Löw
Lipót ellenezte és
elítélte a zsidó felekezetből
történő kitérést, ezt az
önző érdek
megnyilvánulásának tartotta,
ugyanakkor már a reformkor idején tagadta a
zsidóság külön
nemzetiségét. A zsidóság
egyenjogúsítását a magyar
nemzeti
közösségben látva
megvalósíthatónak, kifejtette, hogy a
zsidók a szétszóratás
óta felekezetként élnek a
népek között.[26]
A reformkorban, kilépve a kisváros keretei
közül, Kossuthtal folytatott
híressé
vált hírlapi vitájában
sikeresen képviselte azt az
álláspontot, hogy a
zsidóság
jogegyenlőségének
biztosítását nem szabad
összekapcsolni belszervezetük és
vallási szokásaik
megreformálásával.[27]
A hírlapi vita ellenére Löw
továbbra is a vallási reform, a magyar nyelv
és
kultúra, mindenekelőtt pedig a magyar államhoz
való lojalitás híve maradt, sőt,
1847. április 19-én, V. Ferdinánd
király születésnapján tartott
prédikációja
arra utal, hogy a korábbiaknál nagyobb figyelmet
fordított a magyar társadalom
izraelitákkal kapcsolatos
véleményére.[28]
1861-ben Zsinagógai
örömhírnökünk
címmel azt fejtegette, hogy a zsidóság
csak
vallás [tehát nem nemzetiség!], mert
hiszen a héber nyelv nem él sehol.[29]
A zsidókat ért bírálatokra
válaszolva kifejtette, hogy
megszámlálhatatlan az
országban az a sok jó magyar, aki —
különösen az arisztokraták
köreiben — nem
tud magyarul beszélni.[30]
Pozsonyban a
zsidó közösség
nem bocsátotta meg neki, hogy nyilvánosan
látogatni merte az evangélikus
líceumot, s bár pápai
főrabbivá választását nem
tudták megakadályozni,
fenyegető levelekkel támadták.
Tevékenysége —amely miatt az
ortodoxoktól
kiérdemelte az Izrael lerombolója nevet
— az iskola, a templom és a
hitközség
reformjára irányult.[31]
A belső modernizációt azonban nem tekintette az
emancipáció feltételének,
belépőjegynek a polgári jogegyenlőség
körébe, korabeli kifejezéssel: az
alkotmány sáncaiba.
Mintegy két
esztendő múltán a forradalom a helybeli
ellenfeleivel nem békülő Löwöt a
már fentebb jelzett buzgó
tevékenység
közepette találta Pápán.
Midőn a Veszprém megyei nemzetőröket 1848
júliusában
mozgósították, követte
híveit, mint tábori lelkész.
Kaposváron hol fáklyás
zenével tisztelték meg. Szigetváron
át a sellyei (Baranya megye) táborba ment.
Az itt tartott egyik
prédikációját ki is
nyomatta július 30-án.[32]
Ezután a tábort elhagyta, betegsége
miatt Balatonfüredre utazott.[33]
Ősszel több beszédet intézett az
újoncokhoz. A Pápán november
26-án elmondott
homíliát (A szélvészben
hajózók) – amelyben a 107.
zsoltárt a szabadságharcosokat
szimbolizáló szöveggé emeli
– nyomtatásban is ismerjük. 1848.
december 30-án,
szombaton este a Pápára bevonuló
osztrák katonák
letartóztatták, mert “Kossuth
mellett és a császár ellen
prédikált”, de egy százados
még aznap szabadon
bocsátotta.[34]
1849.
május 31-én
csütörtökön
meghívták a megyeszékhelyre,
“hogy a függetlenség
proklamálásának
megünneplésére ünnepi
beszédet tartson, a többi felekezet is
ünnepelvén azon a napon [vasárnap]. Az
ünnepség a zsinagógában
tartatott és a
megyei hatóságok teljes számmal
jelentek meg. Amint Löw a szószékre
lépett,
ezek levették a kalapot.”[35]
A tisztelet e jelének hatására
megtörtént az a hihetetlen eset, hogy a
zsinagógában
lévő zsidó nők s férfiak is
levették fejfedőiket! Nemcsak Löw Lipót
emlékezett
meg naplójában a lelkes
ünnepségről,[36]
de Francsics Károly, a nem éppen filoszemita
veszprémi borbélymester is
megállapította: “Morvaország
Csernahora helység szülöttje, s oly tiszta
magyarsággal adá elő dicső
szónoklatát, mintha legnagyobb magyar faj lett
volna.”[37]
A beszéd annyira sikeresnek bizonyult, hogy
június 6-án egy
honvédkapitány
–Vajda Elek alszázados[38]
– ment Pápára, hogy a
kéziratot Görgeynek elvigye.
Egy
regényes életrajzban Löw
Lipót az emancipációs
törvénynek a szabadságharc
végnapjaiban
történt elfogadásakor
barátjával, Táncsics
Mihállyal együtt a szegedi
Zsótér-házban tett hitet a
megvalósuló egyenjogúság
mellett: “Kimondatott egy
elv, amely a szabadság elve volt, egy egész
népre, s nem válogatva hit- vagy
faj alapon. Kimondatott egészen. Egy elv kicsiny lehet, de
kikél a mag, mit
elvként elvetett e nemzet, s majd egyszer nagyra
nő...”[39]
Ugyanebben a műben a szerző Pulszky Ferencnek, a forradalmi
kormány államtitkárának
szájába adja Löw Lipót
jelszóvá vált híres
mondatát: “Honosítsa a
zsinagóga a
magyart, és reméljük, hogy a magyar is
honosítandja a zsinagógát.”
Ez az irodalmi
adalék jól illusztrálja a reformkori
zsidóság reményeinek,
céljainak
összefonódását a magyar
nemzeti modernizáció programjával.
A magyar érzelmű
rabbi a
szabadságharc leverése után nem
kerülhette el a vizsgálati fogságot.
Löw ellen
a vád: felségsértés
és lázítás.[40]
Börtönnaplójának 1849. november
30-i és december 3-i bejegyzései
valószínűleg
erről tanúskodnak: “A legszörnyűbb
órám … az volt, amikor az aljas
Zalmen, mint
ellentanú, szemben állt velem.
Láthatóan zavarban volt, amikor
belépett a
szobába, de megpróbált uralkodni
magán. Az ajtó előtt Glück
Nátán és Grünbaum
Joel álltak.” “felolvasták az
ellenem tett tanúvallomásokat: Unger Zalman,
Glück Nátán, Berger József,
Pollack vésnök, Schloss Jakab, Lőwy
Mendel.”[41]
Ezek az emberek Löw újításait
ellenezve minden bizonnyal a zsidó
önazonosságot
vélték megőrizni, feltehetően bizalmatlanok
voltak a társadalmi változásokkal
szemben is. Az, hogy e válságos időben maguk is
kiléptek a zsidó közegből, s a
hatóság rendelkezésére
álltak hitsorsosukkal szemben, nemcsak az általuk
ellenzett nyitásra, beilleszkedési
kényszerre utalt, de kicsinyes
rosszindulatra is.
Löw
Lipót fogsága 1849. október
16-án kezdődött és december
14-én ért véget. November
26-tól a pesti Neugebaudéban tartották
fogva. Német nyelvű naplóját ott is
vezette.[42]
Szabadulása báró Sina György
és felesége
közbenjárásának volt
köszönhető,
amelyet József nádor felett tartott
emlékbeszédével érdemelt
ki. A börtönből
először apósához, Schwab
Arszlán (Löw) pesti főrabbihoz ment az
Orczy-házba.
December 19-én este ért
Pápára.[43]
Bár
pápai ellenfelei
sikertelenül próbálták
lehetetlenné tenni, a városban lakni
már nem szeretett.
A következő évben eredményesen folytak a
szegedi hitközség és Löw
Lipót
tárgyalásai. A szabadságharc
leverése után Haynau nagy sarcot vetett ki a
szegedi zsidókra, tiltakozó
küldötteiket börtönbe
vetették. A szegedi zsidóság
nemzeti érzéseire jellemző, hogy 1850-ben
mégis Löw Lipótot
választották
rabbijuknak, akit a hatalom szabadulása után is
figyeltetett.[44]
Löw akkor, amikor még a Kossuth-szakállt
is betiltották, tüntetőleg magyar
ruhában
járt.[45]
Vallási nézeteit továbbra sem a
maradiság jellemezte A már nem kis
tekintélyű
mester kijelentette, hogy “oly községben,
melyben rendes iskolát és karénekes
istentiszteletet nem tudna behozni, nem működhetik.”[46]
A rendes népiskolának szerinte hármas
tendenciája van: tisztán emberi, zsidó
vallásos és magyar nemzeti.[47]
November 15-én levélben elfogadta a szegedi rabbi
és iskola igazgatói állást,
december 10-én érkezett Szegedre, s
beköszöntőjét még aznap
megtartotta.[48]
Löw
Lipót hivatalba lépése után
újból behozta a régebben Szegeden
már magyarul
mondott, de beszüntetett, a királyért
és hazáért és
községért való
imát.
1851-ben elhárította szentbeszédeinek
cenzúrázását. Ennek
következtében
Szegeden internálták. 1863-ban az 1850
és 1858 között volt megyefőnök,
Bonyhády
(Perczel) István által diktált
hitközségi szervezetet újjal
cserélte fel.[49]
Minden eszközzel törekedett előmozdítani a
zsidók magyarosodását és
művelődését
s az istentisztelet formáit a nemesebb
ízlés követelményeihez
igyekezett alkalmazni.[50]
1851 januárjától elhagyta az
esketéseknél addig szokásban volt
pohártörést.
1856-ban Löw szorgalmazására
“a karének behozása és a
vezetésére képesített
kántor alkalmazása elhatároztatott.
1857. május 11-én Weisz Oszvald
személyében
a hitközség jeles képzettségű
kántort választott”.[51]
Löw
Lipót szegedi rabbira
Kármán Mór (a magyar
pedagógia tudományának egyik
megalapítója, aki a
királytól
magyar nemességet,
tanártársaitól a Praeceptor Hungariae,
a magyar nemzet
nevelője nevet kapta)[52]
úgy emlékezett, hogy “ő nem magyar
zsidókká akart bennünket nevelni, hanem
zsidó magyarokká.”[53]
A szegedi gimnáziumban volt Löw Lipót a
hittanára Angyal Dávid későbbi
történettudósnak. Ő írta
Löwről: “A szabadságharc ideiből
ismeretes magyar
érzelmű rabbi leckéi
lekötötték
figyelmünket”. Elbeszélte még
azt is, mekkora
öröme volt tanáruknak, mikor
fiát kinevezték az
ügyészséghez, ami ekkor
történt
meg először zsidó emberrel
Magyarországon.[54]
(Dr. Löw Tóbiás 1844-ben
született, főügyész-helyettesi
kinevezésére huszonhat
éves korában került sor. Ő
indította meg a Magyar Igazságügy
című folyóiratot.
Löw Tóbiás fiatalon, harminchat
éves korában halt meg.[55])
Löw
Lipót szegedi működése során,
különösen a hatvanas években a
kiegyezésig, a
megújult emancipációs
törekvések propagátora volt. A Z.
Frankel 1840-es
jogtörténeti művére
épülő, s annak szászországi
sikerét megismétlő előadása a
Magyar Tudományos Akadémián (A
zsidó eskü múltja, Pest, 1868) jelentős
szerepet
játszott a zsidókat
megszégyenítő középkori
rekvizitum eltörlésében.
Az ortodoxiával
szemben
valódi reformokra törekedett, de mint
később maga is beismerte,
számításba
vette korának korlátjait. Annak a
héttagú bizottságnak a
tagjaként, amely
törvényelőkészítő
tevékenységet végzett, kidolgozott
egy, a neológia
programjának tekinthető tervezetet. A
vallástörvényből, azaz a
halákhából nem
engedett, de vallotta a vallási parancsolatok mindenfajta
kényszerítéséről
való
lemondást.[56]
A
zsidó felekezet országos megszervezése
érdekében terjedelmes szabályzatot
dolgozott ki. Mint a rabbinikus reform híve, Löw
igyekezett a reformmozgalmat a
vallástörvényi hagyományokkal
összeegyeztetni, annak keretei között
tartani.
Álláspontja és személyes
ellentétek miatt nem vett részt a
magyarországi zsidóság
ketté (tulajdonképpen
háromfelé) szakadását
eredményező 1868/69. évi országos
kongresszuson és az ez alkalomból kiadott
röpiratában (Die Jüdischen Wirren in
Ungarn, Pest, 1868) közeledett az ortodox
felfogáshoz.
Több
városba meghívták
zsinagógai ünnepségekre,
templomszentelésekre
(Hódmezővásárhely
– 1857. május 15-én,[57]
Pápa, Ókanizsa, Zimony,
Székesfehérvár és Győr[58]).
Nyomtatásban megjelent győri templomavató
beszéde.[59]
Veszprémbe, 1849-es nagy beszédének
színhelyére 1865-ben hívták
meg ismét. Az
új zsinagóga felavatását
Löw is, Hochmut Ábrahám
veszprémi rabbi is magyar
nyelvű beszéddel tartotta meg.[60]
A pécsi zsinagógát 1869.
július 22-én avatta fel.[61]
A nagyváradi zsidótemplom
felavatásán, 1861. augusztus 16-án,
midőn Löw
bejelentette, hogy a nagyváradi zsidó
hitközség elszakadt az
ortodoxiától, s
imádságait magyarul akarja elmondani, a
főispán és a megyei tisztikar
jelenlétében talán először
hangzott el zsidó templomban a Szózat, nemzeti
imádságunk.[62]
A magyarországi
rabbik közül
1870-ben elsőként adta ki nyomtatásban
zsinagógai beszédeinek
gyűjteményét.[63]
Egy zsidó irodalmi társulat
alapításának és a
héber Biblia zsidók számára
történő magyar
fordításának tervét elsőnek
vetette föl. Rabbiképző intézet
létesítéséért is
síkra szállt.[64]
Vele dolgoztatták ki az Intézet
tervezetét, s felkínálták
neki a leendő felsőfokú
tanintézetben az igazgatóságot.[65]
1867. október 13-án
meghívták a Berlini Hittudományi
iskola igazgatójának.[66]
Mint szaktudós a
talmudi
régiségek tudományát
művelte kiváló sikerrel. Ide tartozik
két legnagyobb
munkája: Graphische Requisiten und Erzeugnisse bei den Juden
(1870) és Die
Lebensalter in der jüdischen Litteratur (1875).
Egyéb nevezetesebb művei: Zsidó
erő (1868), Zsinagógai beszédek (1870), Der
jüdische Kongress (1871). Kisebb
munkáit fia, Löw Immánuel adta ki
öt kötetben Gesammelte Schriften címen,
1889
és 1900 között.[67]
Életrajzát tárgyalja Hochmut Abraham:
Leopold Loew című német nyelvű nagy
monográfiája.[68]
Szegedet tíz
évre a zsidó
tudomány egyik európai
központjává tette folyóirata
a “Ben Chananja”
(1858-1867). A lap szigorúan tudományos
folyóiratnak indult, szerkesztői és
munkatársai
kezdetben csak célozgatva és nagyon
óvatosan írtak iskolai, zsinagógai
és
hitközségi ügyekről. Később
azonban — egyéniségéhez
híven — a hűvös tudományos
távolságtartást feladva a napi
aktualitásokban is állást foglalt,
amely miatt
hatósági figyelmeztetést,
elmarasztalást kapott. A
“szerkesztőhivatal” azonos
volt Löw Drei Kronen (Korona, ma Hajnóczi) utcai
lakásaival, a szerkesztőségi
apómunkát gyermekei, Sámuel
és később Tivadar végezte.
Munkatársai és levelezői
Londonból, Párizsból, New
Yorkból, Bécsből, Drezdából
küldték írásaikat
Szegedre. A folyóiratot Burger Zsigmond
nyomdájában nyomták.[69]
Szaktudósként
elsőként foglalkozott a magyar
zsidóság
történetével. A haza iránt
érzett
szeretetét bizonyítják azok az
ünnepélyek, melyeket Klauzál
Gábor, Eötvös
József emlékére rendezett.
Széchenyi István halálakor
történelmi párhuzamot
vont a legnagyobb magyar és Sámuel
próféta között, s
emlékbeszédét nyomtatásban
is megjelentette.[70]
Elsőként alkalmazta az orgonával
kísért istentiszteletet és elsők
között a
magyar nyelvű hitszónoklatot. Nem ő az első, ki a
zsinagógában magyarul
prédikált,
de ő a zsinagógai szószék
megmagyarosítója.[71]
Közéleti és tudományos
tevékenysége révén
Löw nagy tekintélyre tett szert
kortársai körében. Szeged
megbecsülte, tagja volt a városi
közgyűlésnek.[72]
Löw
Lipót 1875 október 13-án
elhalálozott. A családhoz érkezett
első
részvétnyilvánítások
között ott
szerepelt Kossuth Lajosé is.[73]
Október 17-i temetésén Szegedről 14
csoportban, vidékről 39 csoportban vettek
részt tisztelői.[74]
Egy
újsághíradásból
tudható, hogy a végtisztességen
résztvevők lefoglalták az
összes bérkocsit, s az előre
fölajánlott magán kocsik sem bizonyultak
elegendőnek.[1]
Elhunyta
alkalmával a város
az 1875. október 17-i közgyűlés
jegyzőkönyvében
örökítette meg érdemeit, mert
működése az egész tudományos
világ előtt figyelmet keltett “a haza, az
alkotmány,
a magyar nyelv és nemzetiség
érdekében tett nagybecsű szolgálatai,
ezen város
jóléte és előmenetele,
különösen műveltségi viszonyainak
fejlesztése érdekéből
tett fáradozásai”
révén.[2]
Kiss József: Löw Lipót
emlékezete című költeménye
1876. október 13-án, halála
egy éves évfordulóján
hangzott el a szegedi Olvasó Egylet Löw
ünnepén.[3]
Az 1912-1941 közötti években a
Löw
Lipót nevéhez méltón
oroszlánrészt vállalt abban, hogy a
szegedi zsidó magyarok
“Ha hazafiságban nem járhatnak
előttünk, hát nem is maradnak el
mögöttünk.
Magyar prédikáció hangzik a
zsinagógában
Vörösmartytól vett alapige
fölött,
magyar nótában sírja el
bánatát a szerelmes lányka, s nemzeti
színekbe behúzva
őrzi meg a család ... a megboldogult öreg rabbi
arcképét.” Ilyennek látta
Mikszáth Szegeden Löw Lipót
arcképét és művét.[75]
Síremlékét,
az óhelt, melyet fia tervezett[5],
1876. október 19-én avatták fel, a
család és a hitközség
együttesen állította.
Sírfelirata héber, német és
magyar nyelvű. A héber szöveg Löw
Immánueltől, a
magyar sírvers Löw Sámueltől
való:
A
vallás, haza és tudomány szentelt
lobogóját
Békében
s harcban sok diadalra vivé.
Nyugszik a
bajnok most, községe, családja siratja.
Emlékét
őrzik: hit, haza és tudomány.[76]
[1] Szegedi Híradó, 1875. október 17. (17. évfolyam 125. szám) 3. p.
[2] Kristó Gyula (sorozatszerkesztő): Szeged története 3/2., Szeged, 1991, Somogyi Könyvtár, 931-932. p.
[3] Az
olvasóegyleti rendezvény műsorát,
valamint
[4] Orbán Ferenc: Magyarország zsidó emlékei, nevezetességei, Budapest, 1991, Panoráma, 118. p.
[5] Dr. Schindler
József: Löw
Lipót halálának 75.
évfordulóján
=
[1] Haraszti György: A “Ben Chananja” szerkesztője = Zombori István (szerkesztette): A szegedi zsidó polgárság emlékezete, Szeged, 1990, Móra Ferenc Múzeum, 71. p.; Újvári Péter: (szerkesztő): Zsidó lexikon, Budapest, 1929, 543-544. p. E mű szerint Löw Lipót születésnapja május 23-a volt.
[2] Anyanyelve, melyet
életrajzírói nem említenek,
kétség kívül a jiddis
lehetett. Nyelvtudásáról
Feuerstein Emil dr.: Lőw
[!] Lipót =
ugyanő: Egy marék virág, A
magyarországi zsidóság szellemi
öröksége, I. kötet,
Tel-Aviv,
[3] Hidvégi Máté: Löw Lipót 1849-es börtönnaplója = Múlt és Jövő, 1998. 1. szám, 116-124. p.
[4] Apró Ferenc: Hol sírjaik domborulnak... Szeged, 1998, Szegedi Temetkezési Kft., 68-69. p. A héber iskolán valószínűleg hédert, alsó iskolát kell értenünk.
[5] Löw
Immánuel – Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885,
Szeged, 1885, Endrényi Lajos és Társa,
175. p.; Feuerstein Emil dr.: Lőw
[!] Lipót = ugyanő:
Egy marék virág,
A magyarországi zsidóság szellemi
öröksége, I. kötet, Tel-Aviv,
[6] Hidvégi Máté: Löw Lipót 1849-es börtönnaplója = Múlt és Jövő, 1998. 1. szám, 116-124. p.
[7] Habermann Gusztáv: Személyi adattár a szegedi polgár családok történetéhez, Szeged, 1992, Csongrád Megyei Levéltár és a Móra Ferenc Múzeum, 179. p.
[8] Haraszti György: A “Ben Chananja” szerkesztője (Ecsetvonások Löw Lipót arcképéhez) = Zombori István (szerkesztette): A szegedi zsidó polgárság emlékezete, Szeged, 1990, Móra Ferenc Múzeum, 71-72. p.
[9] Apró Ferenc: Hol sírjaik domborulnak... Szeged, 1998, Szegedi Temetkezési Kft., 69. p.
[10] Hídvégi Máté: Nézd, a tenyeremre rajzoltalak – Emlékezés Löw Immánuelre = ugyanő: Tenyeremre rajzoltalak, Budapest, 1998, Liget Műhely Alapítvány, 12. p.
[11] Hidvégi Máté: Löw Lipót 1849-es börtönnaplója = Múlt és Jövő, 1998. 1. szám, 116-124. p.
[12] Apró Ferenc: Hol sírjaik domborulnak... Szeged, 1998, Szegedi Temetkezési Kft., 69. p.
[13] Apró Ferenc: Hol sírjaik domborulnak... Szeged, 1998, Szegedi Temetkezési Kft., 69. p.
[14] Gonda László: A zsidóság Magyarországon 1526-1945., Budapest, 1992, Századvég Kiadó, 79. p.
[15] Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond: A szegedi zsidók 1785-től 1885-ig, Szeged, 1885, Kiadja a szegedi zsidó hitközség, nyomatott Endrényi Lajos és társánál, 178. p.
[16] Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond: A szegedi zsidók 1785-től 1885-ig, Szeged, 1885, Kiadja a szegedi zsidó hitközség, nyomatott Endrényi Lajos és társánál, 44. p.
[17] Orbán Ferenc: Magyarország zsidó emlékei, nevezetességei, Budapest, 1991, Panoráma, 128. p.
[18] Orbán Ferenc: Magyarország zsidó emlékei, nevezetességei, Budapest, 1991, Panoráma, 129. p.
[19] Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond: A szegedi zsidók 1785-től 1885-ig, Szeged, 1885, Kiadja a szegedi zsidó hitközség, nyomatott Endrényi Lajos és társánál, 190. p.
[20] Eötvös Károly: Magyar alakok, Budapest, 1904, 74-79. p. = idézi: Schweitzer József: Magyar írók — magyar rabbikról = Évkönyv l970, Budapest, 1970, MIOK, 244. p.
[21]
[22] Marczali Henrik: Emlékeim =Nyugat, 1929. 688. p. = idézi: Schweitzer József dr.: Magyar írók — Magyar rabbikról = Évkönyv 1970, Budapest, 1970, MIOK, 244. p.
[23] Haraszti György: A “Ben Chananja” szerkesztője (Ecsetvonások Löw Lipót arcképéhez) = Zombori István (szerkesztette): A szegedi zsidó polgárság emlékezete, Szeged, 1990, Móra Ferenc Múzeum, 63. p.
[24] Scheiber Sándor:
Löw
Lipót Magyar Zsinagógája
=
[25] Zakar Péter: Tábori rabbik 1848-49-ben = Múlt és Jövő, 1998. 1. szám, 88-102. p.
[26] Feuerstein Emil dr.: Lőw [!]
Lipót
= ugyanő: Egy marék virág,
A magyarországi zsidóság szellemi
öröksége, I. kötet, Tel-Aviv,
[27] Haraszti György: A “Ben Chananja” szerkesztője (Ecsetvonások Löw Lipót arcképéhez) = Zombori István (szerkesztette): A szegedi zsidó polgárság emlékezete, Szeged, 1990, Móra Ferenc Múzeum, 71-72. p.
[28] Zakar Péter: Tábori rabbik 1848-49-ben = Múlt és Jövő, 1998. 1. szám, 88-102. p.
[29] Komlós Aladár: A magyar zsidóság irodalmi tevékenysége a XIX. században = Múlt és Jövő, 1996, 2. szám, 19. p.
[30] Haraszti György: A “Ben Chananja” szerkesztője (Ecsetvonások Löw Lipót arcképéhez) = Zombori István (szerkesztette): A szegedi zsidó polgárság emlékezete, Szeged, 1990, Móra Ferenc Múzeum, 66. p.
[31] Haraszti György: A “Ben Chananja” szerkesztője (Ecsetvonások Löw Lipót arcképéhez) = Zombori István (szerkesztette): A szegedi zsidó polgárság emlékezete, Szeged, 1990, Móra Ferenc Múzeum, 62-64. p.
[32] Az Isten velünk vagyon! Sellyén tartott Tábori beszéd Löw Lipót pápai főrabbitól, Pápán a ref. főiskola betűivel 1848. = Múlt és Jövő 1998. 1. szám, 4-7. p.
[33] Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond: A szegedi zsidók 1785-től 1885-ig, Szeged, 1885, Kiadja a szegedi zsidó hitközség, nyomatott Endrényi Lajos és társánál, 191. p.
[34] Hidvégi Máté: Löw Lipót 1849-es börtönnaplója = Múlt és Jövő, 1998. 1. szám, 116-124. p.
[35] Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond: A szegedi zsidók 1785-től 1885-ig, Szeged, 1885, Kiadja a szegedi zsidó hitközség, nyomatott Endrényi Lajos és társánál, 196. p.
[36] Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond A szegedi zsidók 1785-től 1885-ig, című művéből idézi Löw Lipót naplóját Schweitzer József: Magyar írók – magyar rabbikról (második rész) = Évkönyv 1973/74., Budapest, 1974, MIOK, 197. p.
[37] Schweitzer József: Magyar írók – magyar rabbikról (második rész) = Évkönyv 1973/74., Budapest, 1974, MIOK, 197. p.
[38] Zakar Péter: Tábori rabbik 1848-49-ben = Múlt és Jövő, 1998. 1. szám, 88-102. p.
[39]
[40] Hidvégi Máté: Löw Lipót 1849-es börtönnaplója = Múlt és Jövő, 1998. 1. szám, 116-124. p.
[41] Hidvégi Máté: Löw Lipót 1849-es börtönnaplója = Múlt és Jövő, 1998. 1. szám, 116-124. p.
[42] Magyar fordítását közreadja: Hídvégi Máté: Löw Lipót 1849-es börtönnaplója = Múlt és Jövő, 1998. 1. szám,
[43] Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond: A szegedi zsidók 1785-től 1885-ig, Szeged, 1885, Kiadja a szegedi zsidó hitközség, nyomatott Endrényi Lajos és társánál, 200. p.
[44] Feuerstein Emil dr.: Lőw [!]
Lipót
= ugyanő: Egy marék virág,
A magyarországi zsidóság szellemi
öröksége, I. kötet, Tel-Aviv,
[45] Orbán Ferenc: Magyarország zsidó emlékei, nevezetességei, Budapest, 1991, Panoráma, 115. p.
[46] Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond: A szegedi zsidók 1785-től 1885-ig, Szeged, 1885, Kiadja a szegedi zsidó hitközség, nyomatott Endrényi Lajos és társánál, 182. p.
[47] Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond: A szegedi zsidók 1785-től 1885-ig, Szeged, 1885, Kiadja a szegedi zsidó hitközség, nyomatott Endrényi Lajos és társánál, 180. p.
[48] Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond: A szegedi zsidók 1785-től 1885-ig, Szeged, 1885, Kiadja a szegedi zsidó hitközség, nyomatott Endrényi Lajos és társánál, 204. p.
[49] Habermann Gusztáv: Személyi adattár a szegedi polgár családok történetéhez, Szeged, 1992, Csongrád Megyei Levéltár és a Móra Ferenc Múzeum, 179. p.
[50] Újvári Péter: (szerkesztő): Zsidó lexikon, Budapest, 1929, 543-544. p.
[51] Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond: A szegedi zsidók 1785-től 1885-ig, Szeged, 1885, Kiadja a szegedi zsidó hitközség, nyomatott Endrényi Lajos és társánál, 211. p.
[52] Reményi Gyenes István: Ismerjük őket? Zsidó származású nevezetes magyarok arcképcsarnoka, 2. javított és bővített kiadás, Budapest, 1997, Ex libris Kiadó, 122. p.
[53] Kármán Mór: A zsidóság hívatása és a rabbiság feladata = Múlt és Jövő, 1914. januári száma, 3. oldal.
[54] Schweitzer József: Magyar írók — magyar rabbikról = Évkönyv l970, Budapest, 1970, MIOK, 244. p.
[55] Bródy Ernő: Dr. Löw
Tóbiás
=
[56] Katz, Jákov: A begyógyítatlan szakítás = Múlt és Jövő, 1996, 2. szám, 38-39. p.
[57] Szigeti János: A
hódmezővásárhelyi
hitközség múltja és
jelene =
[58] Apró Ferenc: Hol sírjaik domborulnak... Szeged, 1998, Szegedi Temetkezési Kft., 69. p.
[59] Kemény
József: Vázlatok
a győri zsidóság
történetéből.
Kallós Henrik előszavával.
Függelékül Löw Lipót
templomavató beszéde, Győr,
[60] Schweitzer József: Magyar írók – magyar rabbikról (második rész) = Évkönyv 1973/74., Budapest, 1974, MIOK, 197. p.
[61] Schweitzer József: Magyar írók – magyar rabbikról (harmadik rész) = Évkönyv 1975/76., Budapest, 1976, MIOK, 306. p.
[62] Csetényi Imre: A provisorium korának zsidó művészei a napisajtó tükrében = Scheiber Sándor (szerkeszti): Keleti dolgozatok Löw Immánuel emlékére, Budapest, 1947, 64-65. p.
[63] Komlós Aladár: A magyar zsidóság irodalmi tevékenysége a XIX. században = Múlt és Jövő, 1996, 2. szám, 19. p.
[64] Újvári Péter: (szerkesztő): Zsidó lexikon, Budapest, 1929, 543-544. p.
[65] Scheiber Sándor: Emlékbeszéd Löw Immánuel felett = Évkönyv 1970, Budapest, 1970, MIOK, 259. p.
[66] Habermann Gusztáv: Személyi adattár a szegedi polgár családok történetéhez, Szeged, 1992, Csongrád Megyei Levéltár és a Móra Ferenc Múzeum, 179. p.
[67] Haraszti György: A “Ben Chananja” szerkesztője (Ecsetvonások Löw Lipót arcképéhez) = Zombori István (szerkesztette):A szegedi zsidó polgárság emlékezete, Szeged, 1990, Móra Ferenc Múzeum, 71-72. p.
[68] Újvári Péter: (szerkesztő): Zsidó lexikon, Budapest, 1929, 543-544. p.
[69] Haraszti György: A “Ben Chananja” szerkesztője (Ecsetvonások Löw Lipót arcképéhez) = Zombori István (szerkesztette):A szegedi zsidó polgárság emlékezete, Szeged, 1990, Móra Ferenc Múzeum, 61-78. p.
[70] Löw Lipót: Sámuel próféta és Széchenyi István történelmi párhuzamban, Szeged, 1860, Burger Zsigmond, 16 p.
[71]
[72] Apró Ferenc: Hol sírjaik domborulnak... Szeged, 1998, Szegedi Temetkezési Kft., 69. p.
[73] Hídvégi Máté: Nézd, a tenyeremre rajzoltalak – Emlékezés Löw Immánuelre = ugyanő: Tenyeremre rajzoltalak, Budapest, 1998, Liget Műhely Alapítvány, 13. p.
[74] Dr. Schindler
József: Löw
Lipót halálának 75.
évfordulóján
=
[75] Mikszáth Kálmán: A szegedi zsidók, Szegedi Napló, 1879. július 29. = Mikszáth Kálmán Összes Művei, 57. kötet, Budapest, 1968. 70-73. p.
[76] Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond: A szegedi zsidók 1785-től 1885-ig, Szeged, 1885, Kiadja a szegedi zsidó hitközség, nyomatott Endrényi Lajos és társánál, 248. p.