Szeged első
évszázadaiból igen
kevés okleveles adat maradt ránk. A
város 1183. évi okleveles
említését
követően hospesei (betelepülői)
révén IV. Béla egyik 1247-es
adománylevelében
szerepelt, majd 1498-ban, II.
Ulászlótól nyerte el a szabad
királyi város
kiváltságait. Ebben az időben a szabad
királyi városoknak már van
zsidó
lakossága, amely tényt
adóztatásuk dokumentumain
kívül jobbára a német
polgárok
zsidóellenes, tehát konkurencia ellenes
akciói jeleznek.
Szeged
város
egy zsidó lakójáról,
Izsákról és
néhány társáról
feljegyezték, hogy 1524.
március 3-án tíz
drágaköves arany ékszert helyezett
letétbe Pozsony város
hatóságánál.[1]
Személye
és szegedi hitsorsosai ismeretlenek. A korszak
tárgyi emlékei, írásos
dokumentumai jórészt elpusztultak. A hamarosan,
1543-ban bekövetkezett török
hódoltság a szabad királyi
városi jogfolytonosságot is
megszakította.
Szeged
a felszabadító háborúk
második hulláma után, főleg a
török elleni hadműveletekben
megmutatkozó logisztikai jelentőségét
elismerve nyerte vissza korábbi
jogállását.
III.
Károly 1719. május 21-én Szegednek
írt kiváltságlevele kimondta, hogy a
városi
tanács polgárokat és lakosokat
kebelébe felvehet, valamint a városba
polgárként
csak katolikus személyek vehetők be.[2]
Ennek értelmében még a
reformátusok megtelepedése is
lehetetlenné vált
Szegeden: 1723. máj. 21-én a tanács
döntést hozott a kálvinisták
városból való
kiutasításáról
és kitiltásáról.[3]
1768-ban feljegyezték, hogy a városban, mint ez
előtt, úgy most is egyetlen
zsidó sem lakik.[4]
Zsidó
kereskedők azonban megfordulhattak itt, peres ügyeik is
lehettek, mert a város
1723. évi jegyzőkönyvében szerepelt a
zsidó esküminta.[5]
Egy
18. századi letelepedési
kísérlet illetve egy kikeresztelkedés
után[6]
II. József türelmi rendelete
közeledtével (az 1792-ből fennmaradt
zsidó
összeírás szerint) az első, aki Szegeden
tartósan megtelepedett, az 1781-ben
ideköltözött Pollák
Mihály volt. 1784-ben hatan (Izrael, Jakab,
Pollák,
Sachter, Spitzer, Wolf nevű családok) folyamodnak
letelepedési engedélyért.
1786-ban már 18 családot és
két nőtlent írtak össze. Nevezettek egy
része idetelepedés
előtt Új-Szegeden lakott. Ez és több
más adat a korból azt mutatja, hogy a 18.
század utolsó évtizedeiben a Szeged
környéki településeken
már sok zsidó család
élt.[7]
1786-ban a Helytartótanács
engedélyezte, hogy polgárjog
nélkül, de lakhassanak
zsidók a szabad királyi városokban.
Szeged további akadályokat nem
gördített
beköltözésük elé,
ezért a családok száma gyorsan
emelkedett. Az 1786-87 telén
megismételt
népösszeíráskor
már 25 famíliát 136 főnyi
népességgel írnak össze.[8]
A
hitközség
életéről az első feljegyzés
1788-ból való, beszámol a
bíró, két esküdt,
két
pénztáros, két templomszolga
megválasztásáról.[9]
A hitközség első rabbija 1789-90-ben Jechiel, őt
követte Bak Hirsch (1790-1843)
és Pillitz Dániel (1843-1847).[10]
II.
József
halála után – a többi szabad
királyi várostól eltérően
– Szegedről nem utasították
ki a zsidókat. Felismerték
tevékenységük
hasznosságát a közvetítő
kereskedelemben.[11]
Mint
Szeged 19 századi
történetírója megjegyezte: a
zsidóság megélt
anélkül, hogy
nálunk bármikor is
uzsoráskodásra adta volna magát.[12]
A
hitközség szervezeti szabályzata 1791.
december havában készült a
zsidó hitközségekben
szokásos szabályok
(tekónósz) mintájára.[13]
Ezen
szabályokban foglaltatik többek
között az is, hogy a kisbíró
körüljárt a
tagoknál és kopogtatással
figyelmeztette őket, hogy a zsinagógába
való menetel
ideje elérkezett. A templomkopogtató a Talmud
idejétől külön tisztség volt. A
középkortól máig pontosabban
ismerjük a szerepét. A Klemperer
családnév innen,
a Klopper-Klopferből származik. Később a sammas
feladata lett a kopogtatás.
Helyi szokás szerint változott a
kopogtatások száma.[14]
A sammas (héber szó) jelentése
zsinagógaszolga. A zsinagóga tisztviselője,
akinek az a feladata, hogy tisztán tartsa a
zsinagógát, rendbe tegye az
imakönyveket, előkészítse a
Tóra-tekercseket, és segítse a rabbit
és a kántort
(hazzánt) kötelességük
végzésében. Azon
kívül, hogy modern kor előtt a sammas
korán reggel körbe járt, mindenkinek
bekopogott az ablakán, hogy felébressze az
embereket a reggeli imádságra, ő jelentette be a
születéseket és a
halálozásokat
is a közösségben, és elmondta a
szertartások idejét.[15]
Azt bizonyára nem is sejtette a derék ember, hogy
titulusa alighanem a
babilóniai napisten nevéből ered, ily
módon mintegy elégtételt szerezve a
hetvenéves fogságot elszenvedett
népnek.
1801-ben
újabb szabályzatot
készített a hitközség, amely
szerint az ellenőrhöz beszolgáltatott
gabellából[16]
kell
fizetni hetenként a rabbi és a
kisbíró fizetését. Az
utóbbi, a gabbaj vagy
gabbe (a héber szó jelentése:
felügyelő) a közösségben a
jótékonysági adományok
(cödáká) kezelője. Ő gyűjti
össze az adókat, az adományokat,
valamint ő dönt a
felől, mire kell e pénzösszegeket kiutalni. A
zsinagógában a gabbáj a
felügyelő, akit a laikusok közül
választanak a gyülekezet vallásos
életének
ellenőrzésére. Őt illeti meg a
Tóra-szekrény felnyitásának
megtisztelő
feladata, ő szólíthatja fel a
gyülekezeti tagokat a Tóra
olvasására (alija).[17]
A
szegedi új
zsinagógában az egyik kőszarkofágra
vésett
magyar
gyászköltemény alkotója, dr.
Gergely Judith nagyapjára, mint a
régi templom világi
elöljárójára, a gabes-re
emlékezik.[18]
Az
1808-as összeírás szerint a 60
család 357 személyt jelent. A 60
családból 1
nagykereskedő (Wodianer), 10 kereskedő, 34
házaló, 5 mesterember és 1
árendátor. [19]
1813-ban
a zsidók részére
letelepedési helyet, ún.
házkört jelöltek ki a Palánk
és a Rókus
városrész déli
területén.[20]
Szegeden sohasem volt gettó az 1813-ban kijelölt
házkör területe,
többször sor
került annak bővítésére,
ám a zsidó lakosság kb. 40 %-a
Rókuson városrészben lakott,
ami azt bizonyítja, hogy a
szabályozást nem vették
szigorúan.[21]
A
házkör
kijelölését inkább a
befogadást kiegészítő
aktusként, mint elkülönítő
korlátozásként
értelmezhetjük, hiszen ennek
másféle nyomait sem őrizték meg a
helyi jogszabályok,
szabályrendeletek. A növekvő
népesség növekvő területeket
foglalt el. A zsidó
közösség, amelyről alighanem az 1784.
évtől, 11 család helyben
lakásától
beszélhetünk, megszervezte
hitéletét, megépítette
közösségi
intézményeit, az
iskolát, és a zsinagógát,
amely tanház, közösségi
ház és istentiszteletek helye
is volt.
1813-ban
12, 1844-ben
A városba
települt zsidók
1789-ben templomépítési
engedélyt és
telekvásárlási lehetőséget
kértek a város
tanácsától, de csak 1809-ben
sikerült az első önálló
templomot felépíteniük.[23]
Az első zsinagóga
építésébe 1803-ban kezdett
a hitközség, az
építési
költségeket adakozásból
és az imaszékek
eladásából fedezték Ezek
1804 nyarán el
is keltek[24].
A
szerény, 13 1/2 öl hosszú, 5 öl
széles épület a mostani telken, az
ártézi kút
táján állott. Volt benne 129
férfi-, 99 női ülés.[25]
Ez az épület egyre szűkebbnek bizonyult.
Felépítették
a
második zsinagógát. Ezt 1843.
május 19-én avatta föl Schwab
(Löw) Arszlán pesti
főrabbi. Schwab Arszlán nemesen egyszerűnek és az
ország akkori legszebb
zsinagógájának
nevezte az épületet.[26]
A pesti vendéggel kántor és 20
tagú énekkar is érkezett, mivel
Szegeden kar
akkor még nem volt. Az énekkar
alkalmazása épp úgy neológ
újításnak
számított,
mint az, hogy a szegedi hitközségi jegyző, Bauer
Márkfi Herman magyar ajkú, kedves
érdemteljes hitfeleihez intézte
beszédét.[27]
A
ma is
látható második zsinagóga a
régi teleknek Korona utcai során, jelenlegi
helymegjelöléssel
a Hajnóczy utca 12. szám alatt
található. A Lipowszky Henrik és
József által
tervezett öregtemplom méretei: 16,5 *
Külső,
Hajnóczy utcai falán, az ajtó
két oldalán, a járda
fölött valamivel egy-egy magyar
és héber nyelvű tábla mutatja az 1879.
március 12-én betört víz
magasságát,[29]
az utóbbi megemlékezik arról is, hogy
a szent szekrényt nem érte el az
áradat,
a tóratekercsek Isten
segítségével épen maradtak.
“És feljöttek a vizek a
frigyszekrény lábáig. Idáig
jöjj, és ne tovább!”[30] .
A mai járókelő nehezen képzelheti el
az
áradat valódi magasságát,
hiszen az árvíz utáni
munkálatok során a várost
feltöltötték. E helyen mintegy 130
centiméterrel volt alacsonyabban a járda, s
akár felnőtt embert is elnyelhetett az
özönvíz.
Az
épület
udvari nyugati falán 1924 decemberében
elhelyezett nagyméretű, fehér
márványlapok
az első világháború idegen
földben nyugvó 114 szegedi zsidó hősi
halottja nevét
tartalmazzák. Az emlékmű héber verseit
Löw Immánuel írta. Az első
világháborús
emléktáblákat Tardos-Taussig
Ármin (1874-1936) grafikusművész tervezte. A
zsidótemetőben nyugvó 45 hősi halott
síremléke szintén az ő
munkája.[31]
(A művész közeli barátságban
volt Juhász Gyulával, s annak idején
szerdánként
vendégül látta a Kelemen utca 7.
számú házában a
“napokat evő” József Attilát.[32])
A
zsinagóga
előterében igen szép vörös
márvány falikút volt, a falakra
mazkír-táblákat
erősítettek. A belső tér keleti falán
egyszerű nemes kialakítású oszlopok
és
ívek veszik körül a timpanonos
záródású
frigyszekrényt. A frigyszekrény felett
a kőtáblák, a
félköríves
lezárást a pajzsot tartó
két kőoroszlán motívuma
díszíti. A tóraszekrény
ajtaja fölötti párkányon a
felírat: “Az
Örökkévalót
mindig magam előtt tartottam” (Zsolt. 16,8).[33]
Az
íves-árkádos
kialakítású
A
berendezési tárgyak
már hiányoznak,[35]
kivéve a klasszicista oltárt, amely
még az első zsinagógából
maradt meg. Ezt
előbb az új zsinagógában, majd a
hitközségi székház
imatermében helyezték el.
Az igen szép oltár Maurer Pál pesti
szobrász munkája. Az egykor volt
bútorokat
Frischauf József, a gipszrózsákat
Bisits Mihály, a vasmunkákat Takáts
István,
az oltárrácsot Tóth lakatos
készítette.[36]
Nem felesleges emlékeztetni arra, hogy a szó
funkcionális értelmében vett
oltár
a zsinagógában nincsen, a
zsinagógában nem mutatnak be
áldozatot. A Tóra olvasó
asztalt nevezi így a köznyelvi
szóhasználat.
Az
épületet, amely jelenleg Szeged város
tulajdona, a huszadik század utolsó
éveiben történt külső
restaurálása és majdani belső
átalakítása után
hangversenyteremként, kamara előadások
színhelyeként kel új életre.
Szegeden a 19.
század harmadik
évtizedében a zsidókat
felvették a céhekbe. Egyes céhek egy
ideig igyekeztek
nehézségeket támasztani, de a
legtöbb céh elismeri zsidó mesterek
avatását. A
zsidó lakosság részére csak
1839-ben engedélyezték az
állandó boltban történő
árusítást. Vannak olyan
iparágak, amelyeket
túlnyomórészt zsidók
képviseltek,
így az aranyműves és a kárpitos ipar.
Egy év múlva már
gyáralapításra is jogot
nyertek. A város gyáriparában is
jelentős szerep jutott a zsidóknak. 1841-ben a
zsidó fiatalok részére iparos
kiképző egyletet alapítottak.[37]
1844-ben
építették fel az első
iskolát, (korábban 1790-től
magántanítókat alkalmaztak
egyes családok).[38]
1845-től 1870-ig külön, többnyire
keresztény magyar tanítókat tartott a
község.
[39]
Igen
nagy súlyt fektettek a magyar nyelv
elterjesztésére, a nemzeti
kultúrára.[40]
A király születésnapját
Szegeden 1840. április 19-e óta magyar
imával
ünnepelték.[41]
(Először Makón, 1814-ben tartottak magyar nyelvű
prédikációt.)[42]
1847. február 7-én József
nádor
gyászünnepélyén Pillitz
Dániel prédikált
magyarul.[43]
Ő
volt 1848-ban az egyetlen zsidó
írástudó, aki beadvánnyal
fordult a
belügyminisztériumhoz a zsidó
emancipáció érdekében. A
szegedi rabbi székből
1845-ben Pesten, álnéven kiadott német
nyelvű reform szellemű Talmud-kritikája
miatt kényszerült távozásra.[44]
Szegeden Löw Lipót volt a harmadik rabbi, aki
magyarul prédikált.
A
nagy migráció idején Szegedre
beköltözött zsidó
családok 7/8-a hazai, a
mindössze 1/8 része cseh és
morvaországi eredetű. Jellemzőnek tekinthetjük,
hogy a csak magyar nyelvet beszélő
dél-alföldi városokban és
községekben a
hazai eredetű zsidóság tudott gyökeret
ereszteni. Szegeden az országos 4,55
százalékkal szemben 5,16
százalék a zsidók aránya,
de a hazai eredetből adódóan
az asszimiláció itt volt a legelőrehaladottabb.[45]
Ebben jelentős szerepe lehetett a kézműves, iparos,
vállalkozó és
értelmiségi
foglalkozási összetételnek, a magyar
nyelvű iskolának és a kezdettől
neológ,
tehát a keresztény környezettől
kevéssé elütő
vallásgyakorlási
külsőségeknek.[46]
A
beilleszkedés folyamata, amelyet az előbbiekben
néhány adattal felvázoltunk,
valóban
harmonikusan, nagyobb konfliktusok nélkül ment
végbe Szegeden. Nem került sor a
válságos időkben felzaklatott
tömegpszichózis olyan tragikus tüneteire,
mint
amilyen a szegediek hisztérikus szerbellenes
dúlása volt 1848
októberében, vagy
a zsidóellenes pozsonyi, pesti megmozdulások
voltak a forradalmi napokban.
Szegedhez
fűződik egy igen jelentős történelmi
tény: a polgári átalakulás
egyik elengedhetetlen
követelményeként 1849. július
28-án itt mondta ki a magyar
országgyűlés a zsidók
emancipációját: “...a magyar
állam határain belül született,
vagy törvényesen
megtelepedett Mózes vallású lakos
mindazon politikai, polgári jogokkal bír,
melyekkel bármi hitű lakosai bírnak.”[47]
Míg
a
zsidókról szóló
törvényjavaslatot tárgyalták,
a városháza udvarán
összegyűlt a
szegedi hitközség számos tagja, hogy
aggódva figyelje a reájuk vonatkozó
javaslat tárgyalásának
kimenetelét. Egyszerre csak megjelent
közöttük egy kis
öreg emberke, és mintha csengettyűt
rázogatna, mondotta a szokásos szöveget,
amelyet a zsidó temetések alkalmával
használtak: “Kegyes adományok
megóvnak az
elkárhozástól!”[48]
Erre
valaki meglepődve megkérdezte, ugyan ki halt meg? Mire ezt a
választ kapta: “A
magyar köztársaság.” A kis
öreg emberke nem csengettyűt, hanem perselyt
rázogatott.[49]
A
temetéseket gondozó szent egylet hordozott
ilyeneket körül a gyászoló
család
anyagi terheinek csökkentésére, az
egylet kiadásainak fedezésére. A
gyász ily
módon történő
kifejezésével a halál
angyalát remélték egykor
távol tartani.[50]A
magyar köztársaság 1849 után
közel hetven évre, majd újabb
hét évtizedig valóban
elenyészett.
A
halál
angyala megkövetelte a maga szegedi áldozatait. A
forradalom, illetve az annak
vívmányainak
megőrzéséért vívott
1848/49-es szabadságharc hősi halottai
között
voltak szegedi zsidó honvédek, mint Kramer Samu,
egy Schwarc (Mór?) s egy
Pollak nevű (Pollak Jochanan Hirsch fia), ki Buda
ostrománál esett el.[51]
A
szabadságharc leverése után
“rossz gondolkodásmódjok és
törvényes császárjok s
királyok iránt tanúsított
hűtlenségökért, ...
gyalázatos és törvényellenes
magokviseletéért, úgy a
lázadók
többféleképpeni
pártolása és
gyámolításáért”[52]
megbüntették a szegedi zsidókat is.
Haynau 1849. augusztus 6-án a helyi zsidó
hitfelekezetre 25 000 bakancs
beszolgáltatását szabta ki.
Bakancsköltség címén
282 hitközségi tag
Az
önkényuralom és a neoabszolutizmus
korában sem állhatott, s nem is állt
meg az
élet. Folytatódott, majd a kiegyezés
után felgyorsult a polgárosodás az
egész
országban és Szegeden. A 19. század
második felében sorra alakultak
mezőgazdasági termékeket feldolgozó a
zsidó érdekeltségű üzemek:
gőzmalmok,
szeszgyárak, gyufagyár, bőrgyárak,
téglagyárak. Bankokat,
üzletházakat
alapítottak.[55]
A
helyi
nagypolgárság sorában jelentős
számban találunk zsidókat, akik a
korszakban
gyorsan gazdagodva, bank- és iparvállalatok
alapítóiként, vezetőiként
is számon
tartottak. Az 1840-es években a legvagyonosabb szegediek
zöme még a német
eredetű patrícius polgárság
körében található. 1853-ban
azonban a zsidók
elnyerték azt a jogot, hogy a városban
bárhol vásárolhattak ingatlant, ami
megkönnyítette egyes zsidó
családok gyors vagyoni emelkedését,
illetőleg azt,
hogy többnyire kereskedéssel szerzett vagyonukat
értékes telkek
vásárlásába,
korszerű, nagy épületek
emelésébe fektethessék. Míg
a legelső, 1871. évi
virilis jegyzéken az első tíz helyen csak 3
zsidó található, az 1911.
évre
érvényes jegyzékben az első
tíz között már 6
zsidó volt.[56]
A
szegedi
zsidók vagyoni emelkedését
magyarosodásuk, asszimilációjuk
folyamata kísérte:
az 1850/60-as években a körükben
még kiterjedten használt német nyelv
az
1900-as évekre háttérbe szorult:
1910-ben a 6907 főnyi szegedi zsidó
népesség
93 %-a magyar anyanyelvűnek vallotta magát.[57]
A szegedi hitközség a
polgárosodást továbbra is a
magyarosodással kötötte
össze. Ennek csak egyik jele volt, hogy Szeged első
világi jellegű köztéri
szobra, Dugonics András kegyesrendi paptanár
szobra javára a zsidók is gyűjtést
rendeztek.[58]
Hasonlóan
vállaltak szolidaritást a nemzeti
üggyel, amikor felekezeten kívüli,
hazafias
kegyeletből Széchenyi István
emlékére
gyászünnepélyt tartottak 1860.
május
20-án.[59]
A
társadalmi
emancipációnak és a nemzetbe
való beilleszkedésnek talán
legfontosabb terepe az
iskola volt. A kezdeti esztendőkben egyes családok tartottal
tanítókat
gyermekeik számára, de egyes
tanítók is nyitottak iskolákat. E
magániskolákba
1844-ben 151 fiú járt, ez év
decemberétől magyar, héber, német
nyelven működő
nyilvános iskola indult.[60]
A zsidók a már 1848 előtt alapított
háromosztályú iskolájukat
négy osztályúvá
emelve, 1854-ben mintegy 120 fiút és
leányt tanítottak német,
héber és magyar
nyelven.[61]
A
magyar
nyelvűségre fektetett hangsúlyra mi sem jellemző
jobban, hogy az iskolákat
erőszakkal németesítő abszolutizmus alatt az
iskola továbbra is tanított
magyarul és a legelső alkalmat megragadta, 1863-ban teljesen
magyarnyelvűvé
alakult. 1845 és 1870 között a magyar
oktatás megfelelő ellátása
végett a
hitközség külön
keresztény tanítót alkalmazott.[62]
Talán
Szeged város volt az első az országban, amely a
zsidó hitközségi iskola
fenntartására
A
neológ
hitközségek igen korán
elkezdték a nyilvánossági
jogú iskolahálózatuk
kiépítését
(tehát lemondtak a hagyományos
héderről és
jesíváról), s saját iskola
híján nem
ellenezték az állami vagy akár
keresztény iskolák
látogatását, ha tanulóikat
nem érte
megkülönböztetés. Szeged is azok
közé a neológ
hitközségek közé
tartozott, ahol a XIX. század végén
még élénk vita folyt arról,
érdemes-e
megtartani a hitközségi elemiket, hiszen
így a zsidó ifjúság eleve
elkülönülten
nevelkedik avval a veszéllyel, hogy ez tovább
örökíti a gettó
szellemét.[64]
Rendkívül
jellemző a szegedi zsidókra az átlagon
felüli műveltség megszerzése: 1910-ben a
férfiak 19,8 %-a 8, 23,1 %-a 4-6 gimnáziumot
végzett. A zsidó nők 34,5 %-a
pedig legalább 4 gimnáziumot végzett.
A városban élő hat éven
felüli
zsidóságnak csupán 4,5 %-a volt
írástudatlan.[65]
Iskolázottságuk és
műveltségi szintjük a hazai
zsidóságon belül a legmagasabb;
1910-ben Szegeden 31,8, Budapesten 30,3, országosan 22,2
százalék az
érettségizettek aránya.[66]
Az
izraeliták létszáma Szegeden az 1848.
évi összeírás szerint 1682,
ez a század
fordulóján 5863-ra, majd 1910-ig 6907-re
növekedett. Feltűnő, hogy ezt tíz év
multán csak ötvennel haladta meg.[67]
1920-ban Szegeden – a
népszámlálási adatok
alapján 6.954 izraelita vallású
állampolgár
élt. Az 1910-es 6.907 főhöz képest ez
minimális
népességgyarapodást mutat.[68]
1927-ben mintegy 8000 zsidó lakosa volt a
városnak.[69]
1861.
január ötödikén a
város katolikus klérusának feje,
Kreminger Antal prépost, belvárosi
plébános indítványozta,
hogy a város képviselő
testületébe zsidók is
választassanak
be.[70]
Kevéssel később a 280
törvényhatósági tag
között 52 zsidó van, a városi
és
királyi adó 16 %-át a
lakosság 4,93 %-át kitevő
zsidóság állja.
A
templom és a
székház környékén
volt a zsidónegyed. Itt szinte minden utca, minden
ház
egykori lakóiról mesél. A Bolyai
János utcát 1880 és 1911
között Zsinagóga
utcának, 1912 és 1941 között
Löw Lipót utcának nevezték. A
Hajnóczy József utca
8. sz. házon 1969-ben állított
emléktábla hirdeti, hogy itt, a régi
zsinagóga
szomszédságában lakott Löw
Immánuel főrabbi. A szöveg arról
szól,
hogy főművét (Die
Flora der Juden) az
ellenforradalmi rendszer házi őrizetében itt
kezdte írni. A párhuzamos Mikszáth
Kálmán utca volt a kereskedelmi központ,
ahol még ma is sok régi kis üzlet
sorakozik egymás mellett.[71]
Mindez csupán azokat emlékezteti az egykori
gazdag, a várost és az országot
építő-gyarapító,
virágzó életre, akik keresik Szeged
zsidó polgárainak egykori
házait, közösségi
épületeit.
A
hitközségi
székházat és az új
zsinagógát is Baumhorn Lipót tervezte.
Az utóbbi ismertetése
Löw Immánueltől származik.[72]
Az 1903-ban átadott székházban
találhatók a szegedi
hitközség és a
hozzátartozó
községkerület irodái, a
téli imaház, a tanácsterem, a konyha,
ebédlő, az idős,
beteg embereknek otthont adó szeretetház, a
rabbi-lakás és a kiszolgáló
helyiségek.
Az imaház hagyományos berendezésű
helyiség, itt tartják a rendszeres
istentiszteleteket.
A
szegedi
hitközség egykori erejét mutatja a
reprezentatív, nagyméretű tanácsterem.
A
mozgalmas, részlet-gazdag
architektúrájú, boltíves,
fehérarany és kék festésű
terem falain az egykori hitközségi,
vallási és világi vezetők
aranykeretes,
nagyméretű portréi. A falakat
embermagasságig faborítás burkolja,
felette szép
háromágú falikarok,
közöttük
emléktáblák. A mennyezetről hatalmas,
iparművészeti
értékű csillár függ
alá. Itt szokták tartani a nagyobb
ünnepségeket, a
kulturális eseményeket,
közgyűléseket.[73]
A
két impozáns
épület, a zsinagóga és a
székház csupán ma is
látható hírmondói annak a
teljesítménynek, ami a szegedi zsidó
magyarokhoz fűződik a palotás Szeged
megteremtésében. Fénykoruk egybeesett
Szeged fénykorával: az 1879-es
árvíz
hullámsírjából
életrekelt nagyváros építői
voltak azok a vállakozók, akiket Löw
Lipót és Löw Immánuel
zsidó magyarokká nevelt.
Közülük dr. Várhelyi
Rósa Izsó ebbéli
munkájáért kapta a magyar
nemességet. Mikszáth
Kálmán, – aki Szeged legnagyobb
érdemének beolvasztó erejét
tartotta, legfőbb büszkeségének pedig
polgárias
műveltségét – írta a nagy
árvíz évének
nyarán a következő sorokat:
“Ha
egyszer
Szegedet megkérdeznék, hogy vajon mire a
legbüszkébb, legkevélyebb, Szegednek
oda kellene mutatni zsidó
polgártársaira méltó
önérzettel megveregetve mellét:
ezeket én változtattam át
ilyenekké.
És
akkor
egyetlen főn sem maradhatna rajta a kalap, távol,
közel, akárhol, ha Szegedet
említenék.”[74]
A két
világháború között
felerősödött antiszemitizmus az első
világháborúban elesett
zsidó hősök emlékét
sem kímélte. Svoy Kálmán,
az 5. vegyesdandár parancsnoka az 1933.
októberében a
zsidótemető síremlékei előtt, a
bajtársainak tekintett hősi halottak
emlékére
tartott beszéde miatt kényszerült
nyugállományba.[75]
A
második
világháború idején
fokozatosan szorították ki a helyi
zsidóságot a közéletből,
a gazdasági, társadalmi és szellemi
szférából. A három
zsidótörvény alapján
1938-1941 között a
közhivatalokból, önkormányzati
testületekből, 1942-től a
különböző gazdasági,
társadalmi kamarák vezető testületeiből
távolították el
őket. 1943-tól kiterjesztették a
szigorú származási
igazolást minden polgári
intézményre és a
magánüzemekre is, s miután a
származási igazolások
beszerzése
lassan haladt (személyenként 7 keresztlevelet
kellett mindenkinek begyűjteni),
1944. május 13-án elrendelték a
tisztviselők és alkalmazottak azonnali
gyorsított igazolási
eljárását, amely alapján
május 31-én “minden
zsidógyanús
személyt” elbocsátottak. A munka-
és életlehetőségtől megfosztott
zsidó
lakosságnak még azt is megtiltották,
hogy munkásigazolványt vagy
cselédkönyvet
kapjon. Ugyanakkor a keresőképes férfiakat
munkaszolgálatra hívták be. Az első
szegedi munkaszolgálatos 1941
októberében esett el Ukrajnában, a
doni
katasztrófa idején 287 ember pusztult el
közülük.[76]
Szegeden
1944. április 5-én lépett
hatályba a sárga csillag
viseléséről szóló
korábban
kiadott rendelet. Április 6-án a
zsidók helyhez kötéséről
szóló rendelet csak
engedéllyel tette lehetővé az utazást.[77]
Az egyetem és a város vezetői a neves
professzorok számára igyekeztek
mentesítéseket kieszközölni a
diszkriminatív intézkedések,
végső soron a
deportálás alól. Hamvas Endre
csanádi püspök is részt vett
mások mellett a 91
éves Löw Immánuel főrabbi
megmentésének
kísérletében.[78]
Az agg főpap a híveivel maradt az elhurcolásban
is, haláláig.
A
Délvidék zsidóinak
gettózása április 26-án
kezdődött.[79]
A
város zsidó lakosai
megérezték a közeledő
tragédia előszelét, amikor több
délvidéki város zsidó
közösségeit 1944. május
elején ideiglenesen
átköltöztették Szegedre.[80]
“A Tisza folyó nyugati partja mentén
élőket a Bácska keleti
részéből Szegedre
vitték. A Szegedre szállított
délvidéki zsidó
közösségek közé
tartoztak Ada,
Mohol, Szenttamás, Törökkanizsa
és Zenta zsidói. A szegedi rendőrség
1944.
május 10-i jelentése szerint a bácskai
településekről Szegedre
szállított zsidók
száma 2226 volt. 736 családból
álltak, melyekben 601 férfi, 1081 nő
és 584
gyermek volt.”[81]
A
városi gettó
létrehozására vonatkozó
utasításokat Tukats Sándor
főispán adta ki
A
gettó kijelölt épületekből
állt a Bús Páter, Jósika,
Korona, Margit és Polgár
utcákban meg a Valéria téren,
hozzá tartozott a zsinagóga és a
zsidó hitközségi
épületek.
A
helyi katolikus és protestáns egyházi
személyek kérésére a
keresztény hitre
áttért zsidókat
külön helyezték el. Három
épületbe gyűjtötték
össze őket, a
Kelemen utca 11-be, a Polgár utca 24-be és a Bors
palotába.
A
szegedi
gettóban 8617 zsidót koncentráltak,
akiknek valamivel kevesebb, mint a fele
lakott eredetileg is a városban. A többiek a
környékbeli településekről
kerültek (Apátfalva, Csanádpalota,
Csongrád, Dunapataj, Ókécske,
Földeák,
Hódmezővásárhely,
Horgos, Kalocsa, Kecel, Kiskundorozsma, Kiskunhalas, Kistelek,
Kiszombor,
Magyarcsanád, Makó, Mindszent, Pitvaros, Szentes,
Szőreg, és Újkécske).[83]
Szegeden,
ahol német konzulátus is
működött, a közigazgatás nem
kísérelte meg a
fajüldözés
szabotálását, míg a
közeli Hódmezővásárhelyen dr.
Beretzk Pál
polgármester-helyettes másként
értelmezte a zsidóellenes
intézkedéseket, a
zsidó lakosságot nem
gettózták.[84]
Szegeden Hamvas Endre megyéspüspök
állt ki az üldözöttek
védelmében, különösen
a megkeresztelkedettekkel kapcsolatban lehetett erre
jogcíme. Ismert
értelmiségieket, összesen 505 embert
mentesítettek a deportálások
alól.
Negyvenen külföldi követségi
védelem alá kerültek, 262
személy után pedig még
jó ideig hiába nyomoztak az erőszakszervezetek.[85]
A zsidó Mentőbizottság akciója
ennél sokkal eredményesebbnek bizonyult: az
ausztriai Strasshofba kiválasztottak
többsége túlélte a
deportálást.
A
deportálást
“A szegedi zsidók
kiáltványa” alapján
idézzük föl. Az SS
parancsnokság átirata
szerint: “A vonatok indulását megelőző
napokban a zsidókat alaposan át kell
vizsgálni, hogy semmiféle
érték (pénz, ékszer,
értékpapír,
takarékkönyv, stb.)
ne maradjon náluk, továbbá ne
szállíttassanak el olyan egyének, akik
a kiadott
intézkedések szerint nem
szállíthatók. Az
elszállítandóknak az
induláskor
legalább 5-5 napi, illetve a német parancsnok
által a szállítás esetleg
hosszabb tartalma miatt kívánt
mennyiségű élelemnek kell lennie”.[86]
A
gettó
kiürítése június
16-án kezdődött. A zsidókat a
csendőrök áthajtották a Szegedi
Téglagyár Társulat
területére, a környékbeli
településekről való zsidókat
már
itt őrizték. Sokukat a Rókus (Vasutas)
sportpályán koncentrálták.
A zsidók
azzal kapcsolatos reményei, hogy
túlélik a háborút,
átadták helyüket a
kétségbeesésnek. Az
áttelepítésnek csupán az
első napján 50 öngyilkosság
történt.[87]
A
strasshofi
transzportok kiválogatása Szeged
esetében a következőképpen zajlott:
június
20-án, a városban folyó
gettósítás utolsó
napján Argermayer SS-Hauptsturmführer
megjelent a gettó kapujában, hívatta
dr. Löw Lipótot (Löw Immánuel
fiát), dr.
Frenkel Jenőt, Kertész Ernőt, dr. Silberstein Adolfot
és dr. Radó Józsefet, s
átadott nekik egy levelet, melyet Szilágyi Ernő,
a Mentőbizottság (Vaada) egyik
vezető tagja írt. A német nyelvű
levélben Szilágyi arra kérte őket,
hogy
válasszanak ki 3000 zsidót a gettó
lakosai közül, elsőbbséget adva a
következőknek: sokgyermekes családok,
munkaszolgálatosok családjai, prominens
zsidók hozzátartozói. A
levélhez csatolták a szegedi gettóban
lévő 160
prominens zsidó névsorát, melyet
Budapesten állítottak össze.
Végül a szegedi
bevagonírozási központból
Strasshofba vitt zsidók száma meghaladta az
ötezret.
Nem világos, hogy ez egy későbbi budapesti
utasításnak, vagy a helyi
tisztviselők megvesztegetésének volt-e
köszönhető.[88]
A 160 prominens személyiség helyett
csupán 66 került a Kasztner-féle
különleges
csoportba. Közülük 12 került
Bergen-Belsenen át Svájcba, a megmaradt 54
közül
elhunyt illetve eltűnt 13 személy. Ezzel a csoporttal
érkezett Budapestre dr.
Löw Immánuel főrabbi is. A 91 éves főpap
a budapesti zsidókórházban halt meg.[89]
Miután
a
koncentráció folyamatát
június 20-ig befejezték, a
deportálásokat június
25-28-ra irányozták elő.[90]
Az előzetes terveknek megfelelően június 25-én
indították az első vonatot
Szegedről, mely másnap 3199 fővel haladt át a
kassai állomáson Auschwitz
irányába.[91]
A
második és harmadik transzportban lévő
5739 ember többsége, akiket az ausztriai
Strasshofba irányítottak,
túlélte a
megpróbáltatást.[92]
A
marhavagonokba bevertek 70, 80, sőt 90 személyt is. Zuhogott
a puskatus,
csattant a derékszíj, szorosra
tömték a fulladásig telt
szerelvényeket. Három
szállítmánnyal, június
25-én, 27-én és 28-án
kiürítették a
téglagyári tábort,
zsidómentesítették Szeged
városát.[93]
“Szegeden
már
nincsenek is zsidók – írta
Mikszáth Kálmán előbb
idézett, 1879-ben írt
cikkében. – Csak egy külön
tradicionális héber vallás van s annak
hívei. Az
emberek magyarul beszélnek és magyarul
gondolkoznak a Jehova végtelen
nagyságáról. ... És senki
sem keresi, melyikünk istene volt az, aki
mindnyájunkat olyan nagyon megbüntetett.”
Valóban,
a
gyász közös volt 1879-ben: a katolikus, a
református és a Mózes
vallású
magyarok együtt mentettek, együtt temettek,
együtt gyászoltak az
özönvíz után.
Közös kell legyen 1944 nyarának
emlékezete: Szegeden már nincsenek is
zsidók...
A
felszabadulás után igazolási
eljárásokról, rokonok,
családtagok kereséséről
olvashatunk a korabeli lapokban. Az ország legintaktabb
vidéki zsidó hitközsége
a szegedi, a deportáltak közül majdnem
1500 tért vissza. [94] Szegeden
1946. október 31-én tartották a
temetkezéssel foglalkozó szentegylet
tagavató közgyűlését.[95]
Az év utolsó napját a
vértanúk és áldozatok
emlékének szentelték az
egész
országban.[96]
A
Szentegylet 1947. januárjában
megindította a gyűjtést a
mártírok emlékművének
elkészítésére.[97]
A
Mártírok Emlékcsarnokának
felavatása 1947. szeptember 21-én
történt. A
kultúrmunka 1946. november 10-i megindulása,[98]a
szegedi egyetemi hallgatók otthonának
és a szeretetháznak avatása 1948.
szeptember 5-én jelzik a
közösség életerejét.[99]
A
városi
közéletben, amíg volt,
szintén visszaintegrálódott a
zsidóság, erről a Löw
ünnepélyek
és megemlékezések
tanúskodnak. Országos érdekű
eseményként a szabadságharc
zsidó honvédjeinek emlékére
az izraelita tábori lelkészet
centenáriumi
ünnepséget rendezett Szegeden 1948.
február 10-én.[100]
A városban a következő évtized
zsidókkal kapcsolatos
történései kevéssé
kutatottak, a korabeli napilapokból eltűnt minden, ami nem a
proletárdiktatúra
céljait szolgálta.
Az
1956-os
forradalom után 800 zsidó élt
Szegeden, csupán 50-en disszidáltak, 25-en
kértek
kivándorló útlevelet. 1957-ben
péntek esténként legalább
150 zsidó jelent meg a
templomban, 50 iskolaköteles gyerek közül
36-ot írattak be szülei a
Talmud-Tórába. 260
járulékfizetője volt a
hitközségnek, ám a szegedi
zsidóság
hetven százaléka 60 éven
felüli. A szeretetotthonnak 22 lakója volt, 40
rászorult étkezett még ott,
kívülük hat egyetemista kapott
rituálisan megfelelő
étkezést.[101]
1979-től
felújítási munkák folytak
az új zsinagógában, 1989.
július 14-én, a mártírok
istentiszteletét már a javított
állagú épületben lehetett
tartani. Felújították
a tetőszerkezetet, a bádogos díszműveket, a
csapadékelvezető csatornákat.
Padozatcserét hajtottak végre,
kijavították a kerítést
és a kapukat, az üvegablakok
hiányosságait. Új aszfaltozott
járdák kerültek a rendbe hozott kertbe.[102]
Tíz évvel később még van
helyreállítani való a
gyönyörű épületben.
Az
ezredfordulón Szegeden a felmérések
szerint 500 zsidó
származású lakos él,
közülük
280-
[1]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
történeti
kronológiája a kezdetektől 1944-ig,
Szeged, 1992, Szeged mjv. Polgármesteri
Hivatala, 29. p.
[2]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
története 2.
kötet, Szeged, 1985,
Somogyi Könyvtár, 97. p.
[3]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
történeti
kronológiája, Szeged,
1992. Szeged mjv. Polgármesteri Hivatala, 44. p.
[4]
Reizner János: Bevezetés
= Löw Immánuel és Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa, X. p.
[5]
Löw Immánuel és Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa,
XVIII-XIX. p.
[6]
Torkos Róbert – Oláh
Tamás: A
szegedi zsinagógák és a
város
zsidósága,
Szeged, [1997] Szegedi Temetkezési Kft., 5. p., valamint
Reizner
János: Bevezetés,
= Löw Immánuel és
Kulinyi Zsigmond: A
szegedi zsidók
1785-1885, Szeged, 1885.
Endrényi Lajos és társa, XXI. p.
[7]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
története 2.
kötet, Szeged, 1985,
Somogyi Könyvtár, 141. p.
[8]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
története 2.
kötet, Szeged, 1985,
Somogyi Könyvtár, 141-142. p.
[9]
Löw Immánuel – Kulinyi Zsigmond:
A szegedi
zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa, 76. p.
[10]
Löw Immánuel – Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa, 163.,
168. p.
[11]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
története 2.
kötet, Szeged, 1985,
Somogyi Könyvtár, 497. p.
[12]
Reizner János: Bevezetés
= Löw Immánuel és Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa, X. p.
[13]
Löw Immánuel – Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa, 47. p.
[14]
Scheiber Sándor: Zsidó
néprajzi adatok
[15]
Unterman, Alan: Zsidó
hagyományok lexikona,
Budapest,
1999, Helikon Kiadó, 204. p.
[16]
Paál János: Nagyapám, a gabbe
= Évkönyv 1981/82.,
Budapest, 1982, MIOK, 335-339. p.
[17]
Unterman, Alan: A
zsidó hagyományok lexikona,
Budapest,
1999, Helikon Kiadó, 76. p.
[18]
Dr. Gergely Judith szíves
közlése.
[19]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
története 2.
kötet, Szeged, 1985,
Somogyi Könyvtár, 142. p.
[20]
Orbán Ferenc: Magyarország
zsidó emlékei, nevezetességei,
Budapest, 1991, Panoráma, 114. p.
[21]
Torkos Róbert – Oláh
Tamás: A
szegedi zsinagógák és a
város
zsidósága,
Szeged, [1997.],
Szegedi Temetkezési Kft. 6. p.
[22]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
története, 2.
kötet, Szeged, 1985,
Somogyi Könyvtár, 497. p.
[23]
Orbán Ferenc: Magyarország
zsidó emlékei, nevezetességei,
Budapest, 1991, Panoráma, 117. p.
[24]
Löw Immánuel – Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885,
Szeged, 1885. Endrényi Lajos és társa,
154. p.
[25]
Löw Immánuel: Az új zsinagóga,
Szeged, 1903, Traub B.
és Társa, 1. p.
[26]
Torkos Róbert – Oláh
Tamás: A
szegedi zsinagógák és a
város
zsidósága,
Szeged, [1997.]
Szegedi Temetkezési Kft., 27. p.
[27]
Löw Immánuel – Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885,
Szeged, 1885. Endrényi Lajos és társa,
171. p.
[28]
Orbán Ferenc: Magyarország
zsidó emlékei, nevezetességei,
Budapest, 1991, Panoráma, 117. p.
[29]
Nagy Zoltán – Papp Imre: Szeged
(Városképek
– Műemlékek),
Budapest,
[30]
Katona Ferenc:
Szeged, 1879. március 12.
=
[31]
Apró Ferenc: Az első
világháború hősi emlékei
Szegeden, Szeged, 1985, (10), (11).
[32]
Apró Ferenc: Zsidó
képzőművészek Szeged
művészettörténetében
(1901-1945) = A szegedi
zsidó polgárság emlékezete,
Szeged, 1900, Móra Ferenc Múzeum, 103-104 p.
[33]
Gazda Anikó: Zsinagógák
és zsidó községek
Magyarországon,
Budapest, 1991, MTA Judaisztikai Kutatócsoport, 169. p.
[34]
Gazda Anikó: Zsinagógák
és zsidó községek
Magyarországon,
Budapest, 1991, MTA Judaisztikai Kutatócsoport, 131. p.
[35]
Orbán Ferenc: Magyarország
zsidó emlékei, nevezetességei,
Budapest, 1991, Panoráma 117. p.
[36]
Bálint Sándor: Szeged városa,
Budapest, 1959,
Képzőművészeti Alap
Kiadóvállalata, 93. p. (hivatkozik – A
szegedi zsidók 1785-1885,
Szeged, 1885, Endrényi ny. című
munkájára.
[37]
Orbán Ferenc: Magyarország
zsidó emlékei, nevezetességei,
Budapest, 1991, Panoráma, 114. p.
[38]
Löw Immánuel – Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa, 334. p.
[39]
Löw Immánuel – Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa, 339. p.
[40]
Orbán Ferenc: Magyarország
zsidó emlékei, nevezetességei,
Budapest, 1991, Panoráma, 114. p.
[41]
Löw Immánuel – Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa, 211.
p., valamint Sós Endre: Szegedtől Szegedig
= Új Élet. (XVII.
évfolyam 16. szám) 1961. augusztus 15. 1-2. p.
(Márkfi Hermann 1840-ben az első
magyar nyelvű imát mondta a szegedi
zsinagógában).
[42]
Orbán Ferenc: Magyarország
zsidó emlékei, nevezetességei,
Budapest, 1991, Panoráma, 110. p.
[43]
Löw Immánuel – Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa 171. p.
[44]
Miskolczy Ambrus: “A
zsidók
polgárosításáról
a nemzetgyűlés
által törvény alkottatott” (Az
1849-i magyar zsidóemancipációs
törvény és
ismeretlen iratai) =
Múlt és Jövő, 1998. 1. szám,
24. p.
[45]
Kanyó Ferenc: A
szegedi zsidóság holocaustja
= Szeged,
1994, június, 45. p.
[46]
Kanyó Ferenc: A
szegedi zsidóság holocaustja
= Szeged,
1994, június, 46. p.
[47]
Orbán Ferenc: Magyarország
zsidó emlékei, nevezetességei,
Budapest, 1991, Panoráma, 114-115. p.
[48]
Másként: “A
jótékonyság
megment a haláltól” –
Példabeszédek 9,4. = Oláh
János: Judaisztika
II., Budapest, 1999, Filum
Kiadó, 71. p.
[49]
Habermann Gusztáv: Szegeden
dolgozott az ország szíve
=
Délmagyarország, 1979. július 22.,
idézi: Scheiber Sándor: Folklór
és
tárgytörténet,
Budapest, 1996, Makkabi Kiadói Kft.,
1136. p.
[50]
Unterman, Alan: Zsidó
hagyományok lexikona,
Budapest,
1999, Helikon Kiadó, 81. p.
[51]
Reizner János: Bevezetés
= Löw Immánuel és Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885,
Szeged, 1885. Endrényi Lajos és társa,
XII. p.
[52]
[53]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
története 3/2. kötet,
Szeged, 1991, Somogyi Könyvtár,
931. p.
[54]
Gonda László: A zsidóság
Magyarországon 1526-1945.,
Budapest, 1992, Századvég Kiadó, 317.
p.
[55]
Orbán Ferenc: Magyarország
zsidó emlékei, nevezetességei.
Budapest, 1991, Panoráma: 114. p.
[56]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
története
3/1. kötet,
Szeged, 1991, Somogyi Könyvtár, 590-591. p.
[57]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
története
3/1. kötet, Szeged,
1991,
Somogyi Könyvtár, 590-591. p.
[58]
Löw Immánuel – Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa, 213. p.
[59]
Löw Immánuel – Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa, 212. p.
[60]
Löw Immánuel – Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa,
334-339. p.
[61]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
története 3/2. kötet,
Szeged, 1991, Somogyi Könyvtár,
943. p.
[62]
Karády Viktor: Az
asszimiláció Szegeden (Szociológiai
kérdésvázlat),
= A szegedi zsidó polgárság
emlékezete, Szeged, 1900, Móra
Ferenc Múzeum, 16-17. p.
[63]
Kristó Gyula
(sorozatszerkesztő): Szeged
története 3/2. kötet, Szeged,
1991,
Somogyi Könyvtár, 931. p.
[64]
Karády Viktor: Az
asszimiláció Szegeden (Szociológiai
kérdésvázlat)
= A szegedi zsidó polgárság
emlékezete, Szeged, 1900, Móra
Ferenc Múzeum, 15-16. p.
[65]
Karády Viktor adatait
idézi
[66]
Kanyó Ferenc: A
szegedi zsidóság holocaustja
= Szeged,
1994, június, 46. p.
[67]
Kristó Gyula (sorozatszerkesztő):
Szeged
története
3/2. kötet,
Szeged, 1991, Somogyi Könyvtár,
932. p.
[68]
Karády Viktor adatait
idézi
[69]
Orbán Ferenc: Magyarország
zsidó emlékei, nevezetességei,
Budapest, 1991, Panoráma, 116. p.
[70]
Reizner János: Bevezetés
= Löw Immánuel és Kulinyi
Zsigmond: A
szegedi zsidók 1785-1885, Szeged,
1885. Endrényi Lajos és társa, XII. p.
[71]
Orbán Ferenc: Magyarország
zsidó emlékei, nevezetességei,
Budapest, 1991, Panoráma, 118. p.
[72]
Löw Immánuel: A szegedi új
zsinagóga,
Szeged, 1903,
Traub B. és Társa, 35 p.; A szegedi
zsinagóga című, még stencilezett
szöveg
összeállítója Zucker
István rabbival ellenőriztette (Löw rabbi)
szövegét, majd
1982-ben ennek kivonatát a Szeged Touristtal adatta ki. Ezt
követően immár
szerzőként, csekély
kiegészítéssel és
némi szövegromlással (már nem
igényelt
ellenőrzést, lektort) gyarapítva mindazt amit
Löw Immánuelnél talált,
útikönyvekben
hasznosította.
[73]
Orbán Ferenc: Magyarország
zsidó emlékei, nevezetességei,
Budapest, 1991, Panoráma, 117-118. p.
[74]
Mikszáth Kálmán: A szegedi
zsidók,
Szegedi Napló, 1879.
július 29. = Mikszáth
Kálmán Összes Művei 57. kötet,
Budapest, 1968. 70-73. p.
[75]
[76]
Kanyó Ferenc: A
szegedi zsidóság holocaustja
= Szeged,
1994, június, 46. p.
[77]
Szabó Tibor: Professzorok
viharban = Szeged, 1994,
október, 44. p.
[78]
Szabó Tibor: Professzorok
viharban = Szeged, 1994,
október, 45. p.
[79]
Braham, Randolph L.: A
magyar Holocaust I-II. kötet,
Budapest, 1988, Gondolat, II. 50. p.
[80]
Braham, Randolph L.: A
magyar Holocaust I-II. kötet,
Budapest, 1988, Gondolat, II. 51. p.
[81]
Braham, Randolph L.: A
magyar Holocaust I-II. kötet,
Budapest, 1988, Gondolat, II. 51. p.
[82]
Braham, Randolph L.: A
magyar holocaust I-II. kötet,
Budapest, 1988, Gondolat, II.
55. p.
[83]
Braham, Randolph L.: A
magyar holocaust I-II. kötet,
Budapest, 1988, Gondolat, II.
56. p.
[84]
Kanyó Ferenc: A
szegedi zsidóság holocaustja
= Szeged,
1994, június, 46. p.
[85]
Kanyó Ferenc: A
szegedi zsidóság holocaustja
= Szeged,
1994, június, 47. p.
[86]
Szabó Tibor: Professzorok
viharban = Szeged, 1994,
október, 45. p.
[87]
Braham, Randolph L.: A
magyar holocaust I-II. kötet,
Budapest, 1988, Gondolat, II.
57. p.
[88]
Braham, Randolph L.: A
magyar Holocaust I-II. kötet,
Budapest, 1988, Gondolat, II. 60. p.
[89]
Molnár Judit: Embermentés
vagy árulás? A Kasztner akció
szegedi vonatkozásai
= ugyanő: Csendőrök, hivatalnokok, zsidók, Szeged,
2000, Szegedi Zsidó Hitközség, 195. p.
[90]
Braham, Randolph L.: A
magyar Holocaust I-II. kötet,
Budapest, 1988, Gondolat, II. 60. p.
[91]
Molnár Judit: Embermentés
vagy árulás? A Kasztner akció
szegedi vonatkozásai
= ugyanő: Csendőrök, hivatalnokok, zsidók, Szeged,
2000, Szegedi Zsidó Hitközség, 193. p.
[92]
Braham, Randolph L.: A
magyar holocaust I-II. kötet,
Budapest, 1988, Gondolat, II.
57. p.
[93]
Szabó Tibor: Professzorok
viharban = Szeged, 1994,
október, 45. p.
[94]
Múlt,
jelen és jövő a Tisza partján
=
[95]
[96]
Beneschofsky Imre
főrabbi: A
vértanúk és áldozatok napja
=
[97]
[98]
Szegedi
kulturmunka =
[99]
[100]
K. D. tudósítása =
[101]
Múlt,
jelen és jövő a Tisza partján
=
[102]
Gráf Imre, dr.: A
felújított szegedi
zsinagógáról
=
Szeged, 1989. 6. szám, 23. p.
[103]
A szegedi
zsidó hitközség
= Szegedi Extra, 1999. augusztus 20.