Sokunknak
vannak személyes életének
állomásaihoz köthetõ
kitüntetett helyei.
A
legközismertebb
talán az öreg fa törzsébe
vésett
két névbetû-pár,
szívvel keretezve,
de
fontos
lehet elsõ iskolánk, a család
õsi
fészke, egy
emlékezetes, rendkívüli
élmény
helyszíne. Ha jól belegondolunk, a
világot magunk
köré rendezve szoktuk
elképzelni.
Mindannyian
tartozunk valakikhez, egy családhoz, egy nemzethez, egy
felekezethez, vagy akár
egy hasonló eseményeket megélt
nemzedékhez.
Egyik vagy másik csoporttal való
azonosságunk nem zárja ki a harmadikhoz
tartozást.
A bennünket övezõ világot
azonban aszerint szemléljük, mit is jelent annak a
kisebb-nagyobb
lelki-szellemi közösségnek a
számára,
amelyhez tartozónak véljük magunkat.
Jelentõséggel bírhat maga a
terület,
például a folyópart
tiszavirágzás
idején,
Buda panorámája a Duna felõl, vagy
Ópusztaszer, a
honalapítás helyszíne. A
látvány befogadásakor
bekapcsolódunk abba a
körbe, amelyben érték a
látvány
esztétikája és a benne
rejlõ eszmei
tartalom.
Vannak olyan eszmei-lelki
tartalmak, amelyeket minden emberi csoportosulás keres
és
fellelni vél a
földkerekség
legkülönbözõbb
színterein.
Gyakrabban
nem
az egész térség, hanem egy abban
álló építmény
köti le
figyelmünket. A
háromcsillagos idegenforgalmi nevezetességek
közül is kiemelkedik egyik-másik,
amely nem csupán, mint az épített
emberi
környezet egyedülálló
gyöngyszeme
kelti fel érdeklõdésünket,
hanem amely
szellemi
tartalmában is fontosabb a
többinél. Ezeknek a helyeknek és
épületeknek a hatását
elõször
inkább érezzük,
mint értjük. Az érzelmi
átéléssel párhuzamos
megértés
folyamata pedig részessé
tehet bennünket abban a világban, ami a
hétköznapi élet keretein túl
létezik.
Az ilyen élmény több mint az
észlelt fizikai
jelenségek, hang- és
fényhullámok
keltette érzetek összessége. Olyan ez,
mint egy
költemény varázsa, amely több
mint a betû és hang, olyan, mint egy
zenemû
kifejezõ ereje, ami
nem csupán
hangjegy és kotta következménye. A
kisugárzás, amit
életvezetésünk
megszokott
terepébõl kilépve egy más
tér
gyakorol
ránk, egy más lét
valóságát
sejteti.
Gyermekjátékaink
idején elkülönített
térként a
törött gallyal porba rajzolt
“vár”
szolgált
menedékül, itt a fogó elõl
futván
védelmet találtunk. Micsoda izgalom volt a
várba igyekezni az üldözõ, az
“ellenség” közvetlen
közelébõl!
Mint víz alól
felbukva az elsõ lélegzetvétel,
úgy esett a
“belülrõl”
történt elsõ
széttekintés. Játék volt, a
való
életet, az ember sorsát elõlegezte,
mindenkori
megkísértését a
veszélynek, s a
biztos rév utáni örök
vágyódás
kielégítését.
Talán
különösnek tûnik, hogy a
gyerekjátékok
“ház”-ának, az ember
által
elkerített
térnek, egy közönséges fizikai
tulajdonságokkal jellemezhetõ, de
megkülönböztetett
valóságdarabnak
önmagán túlmutató
jelentést,
jelentõséget
tulajdonítunk. De mindig is így tett az ember. A
gyermekjátékban megalkotott
kerített tér, a
“vár”, melyben
tartózkodva szembenézhettünk a
fogóval, a
sorssal,
egészen addig, míg a
játékosok el nem
fogytak – õsi felismerés
maradványa
és
emlékmûve. A gyermek az ember alkotó
és
egyben
kultikus cselekedetét végzi el
újra, amidõn kertben, homokban, bárhol
saját
világában társaival házat,
várat,
várost kerít.
Elhatárolni
valamit, s magunkhoz varázsolni,
személyessé,
otthonossá változtatni a
külsõ,
határtalan és ismeretlen térrel
szemben – ez
az egyik legfontosabb emberi tett.
Nem csoda tehát, ha minduntalan elõbukkan
szokásaink,
késztetéseink,
hagyományaink mélyébõl. A
kerített
tér, az általunk megvont
világhatár nem
csupán az angliai
szántóföldeket
övezõ
sövények, a családi házak
udvarának
fülemüle-peres
felségterületében,
furcsaságában jelenik meg, hanem az
író-
és
munkaasztalon, tárgyalás,
társalgás
közben, midõn gondosan védjük
és
kiterjesztjük a személyes terünk
határait.
Viselkedésünk megváltozik, ha
birtokon belül, és nem kívül
vagyunk, a
védelmet nyújtó várban
illetve
térfélen, tehát nem a
külsõ
térben,
hanem otthon. Másként érzünk,
gondolkodunk
a saját világunkban, mintha a
meghatározatlan
külsõ valamiben lennénk.
A
külsõ világ
a számunkra elkerített tér
határain
illeszkedik felfogható, rendezett
mindenségként
világképünkhöz.
Belülrõl
szemlélhetõ és gondolható
el az a
külsõ
tér, amirõl elsõdlegesen
csak az tudható, hogy kerített terünkkel
érintkezik, azt határolja. A
behatárolt, magunkévá tett
valóságdarab nyújtja a
lehetõséget
arra,
hogy rajta
kívüli szférákat
keressünk. Az
ismerttõl
az ismeretlen felé, a köznapitól az
ünnepi felé törekszünk. A nem
mindennapi, az
ünnepi alkalom, a kitüntetett hely
és idõ saját világunk
határain
képzelhetõ el: érinti azt, de
össze is
köti a
másfélével, az ünnepivel, a
szenttel. A
profánból a szentség felé
törekszünk.
A
szentség
mindig önmagán kívüli dologban
nyilvánult meg. Ha tárgyilagosan
szemléljük,
a
templom vagy egy város éppoly alkalmatlan a
szentség megtestesítésére,
mint egy
emberi lény. A szentség bármilyen
szimbóluma, legyen az épület, irodalmi
szöveg, törvénycikkely vagy ember,
szükségképpen
önkényes. A
vallásos útkeresés
alapvetõ ellentmondása, hogy a
szentség a
profán
dolgokban nyilvánulhat meg, az
abszolútum a viszonylagosban, az
örökkévaló a
mulandóban. A
misztérium
voltaképpen abban rejlik, hogy az istenség
egyáltalán megtestesülhet.
Az
ember
lakótere, a ház sem
nélkülözi az anyagi
léten túli szimbolikát. A
lakóépület
felhúzása lényegében a
teremtés
utánzása, megismétlése
halandó
emberi módon. A
ház tájolása, beosztása a
gyakorlati
követelmények (szélirány,
napsütés, a
talaj tulajdonságai)
érvényesítésén
kívül is
jelentõséggel bír. A háznak
lábazata van, a tetõnek gerince, akár
egy
embernek. A
ház az élet középpontja
volt, az ember állandó helyét
jelképezte a
világban. Az önálló
családos ember
magyarosan: házasember,
a
családalapítás: házasság.
Ilyen
értelemben tekinthetõ a ház
nõi
szimbólumnak,
úgy is, mint befogadó, elrejtõ,
menedéket adó hely, mint a barlang vagy a
sír, a
Szentföldön a barlangsír. A
ház is a körülölelõ
védelmet
jelenti,
miként az anyaöl. Itt lehet megpihenni,
megújulni. A három osztatú
alföldi
parasztház belsõ rendjét sem a
véletlen
alakította ki. A nagyszoba a nagy események az
ünnepek színtere, a gazdáé
és
gyermekeié, ahol a fekhelyek és a
székek
elhelyezése õsi hagyományok szerint
történt. A
gondolkodó-székbõl a
családfõ szemmel tarthatta a két
ablakon
keresztül a környéket, más azon
a helyen
és abban a székben nem foglalhatott
helyet. A mindennapi élet területe a konyha volt.
Az
erejük fogytán élõ
öregek
a hátulsó, harmadik helyiségben
éltek,
távolabb a külsõ fronttól,
védettségben.
Rendezett szeglet volt tehát a parasztház is.
A többnyire négyzetes alaprajzú házak az állandóság, maradandóság építményei, nem úgy a másik õsi emberi lakás, a sátor. Vázra erõsíthetõ, bõrbõl, nemezbõl készült, szétszedhetõ hajlék. A nomád népek lakóhelye. A kör alaprajzú sátor az állandó mozgás jelképe, szemben a stabilitásra utaló, négyszög alaprajzú házzal. A nomádok kör alakú sátra különválasztott otthon, és a kerek világ tükre, mintaképe is egyben.
Freisingi
Ottó
püspök 1147-ben elkísérte III.
Konrád
német királyt a második keresztes
hadjáratra, s ekkor átutazott
hazánkon. Az
õ
leírásából tudjuk, hogy
azok, akik
állataiknak legelõt keresve folyamatosan
költözködtek – tehát a
nagyállattartó
pásztor népesség –, ez
idõ
tájt is
sátrakban laktak. Több ilyen sátor
kör
alakú
alaprajzát ástuk ki a felgyõi
honfoglalás
kori
telepen. – írta László |
|
Ha összevetjük ezt az alaprajzot a bezdédi honfoglalás kori temetõével, amelyben a férfiak-nõk sírjai tükörképszerû rendben másolták a sátrak beosztását, bizonyítva látjuk az evilágról és a másvilágról alkotott képzetet. Magyarán: õseink evilági lakhelyei a másvilágival világegészet képeztek. |
A
magyar néphagyomány
és
Priszkosz rétor szerint egykor a Tisza
vidékén
ütötte fel sátrát az Isten
ostora, világbíró Attila
király. Ahol a
sátorfát leverték, ott volt a
világ
közepe, onnan tekintettek az üres, kietlen,
félelmes
Észak, az ól-meleg népek
bölcsõje Kelet, a rettegõ Nyugat
és a gazdag
Dél
felé a hun király népei. Itt,
a Szeged környéki Tisza vidéken
temették
hármas koporsóba – a kegyes
atyák
költötte mítosz szerint – az
örökhagyót, a Csaba királyfi
vitézei
által
megõrzendõ aranyos szeglet urát,
Attila-Etelét. E
táj uralta Baján kagánt, az
avar fejedelmet, s itt várakoztak a
késõ-avarok
Árpád népének
érkeztére.
A
Tisza vidék
népe több mint ezer esztendeje nem a Hold
és a Nap,
az égi világ közepe, vagy a
vezéri sátorrúd gombja
iránt igazodik.
Keresztény templomok emelkedtek, s a
történelmi
tegnap pusztai nemzete megtanult a templomtorony szerint
tájékozódni. Azon is a
csillag, vagy a kereszt szolgált
útmutatóul. Az
utóbbi valószínûleg minden
jelek legöregebbike s a keresztény
kultúrkörön kívül is
mindenütt
megtalálható.
A
civilizáció,
az épített városok világa
nem
nélkülözheti a térbeli
és egyben
spirituális
vonatkoztatási pontot. A kimagasló
építmények többnyire
templomtornyok. A
domináns épület
kiterjedésével,
magasságával is tudatja a hely központi
jelentõségét,
fontosságát. Ezek tekintenek a legmesszebbre,
láthatóságuk
határáig
óvják,
vigyázzák a környéket, ezzel
mintegy
elhatárolják a másféle
világtól, a
külsõ-idegentõl.
A
fontos jel
lényege mégsem a fizikai kiterjedése,
magassága. A vezéri sátor
rúdja, az
égig
érõ fa koronája és a
templomok tornyai a
másik világgal keresnek
érintkezést.
Ebben a természetükben az ember lényeget
keresõ
örök törekvése
fejezõdik ki.
Erre az érintkezési pontra függeszti az
ember a
tekintetét akkor is, ha a
fizikai térben kívánja
helyzetét
meghatározni, és akkor is, ha a
kézzelfogható
világon túli
tájékozódásra
szomjazik. A templomok csúcsán a kereszt
jelében
Isten és a világ áthatják
egymást,
és egységgé válnak.
Két
vonalból egy jel
támadt.
A latin templum szó egy jól megalapozott és általánosan elfogadott feltevés szerint egy tõrõl fakad a görög temenosz szóval, mely a közös földtõl elkülönített, elzárt földdarabot jelentett, korábban az õsi pap-király, majd valamelyik isten vagy istennõ szolgálatára-tiszteletére kihasítottat. Eredetileg tehát nem építményt, mai értelemben vett templomot, hanem csupán területet, szent körzetet jelentett. A kultikus cselekmények helye akkor is megõrizte ezt az elnevezést, amikor fedett térségbe, épített környezetbe kerültek a vallásgyakorlás rítusai. |
A templom ettõl kezdve: szent épület; olyan helyiség, amely közvetítõ a túlvilági, mennyei (a transzcendens) és az evilági szféra között. Szakrális középpont, amely az égi minta földi leképezése, azaz az ember kicsiny világában (a mikrokozmoszban) megmutatja a mindenséget (a makrokozmoszt). Ezért a templom a mindenség képe, ábrázolása, (imago mundi). Függõleges kiterjedésénél (vertikalitásánál) fogva az épület maga világtengely (axis mundi), így jelképisége összefügg például az ég felé közvetítõ helyek közül a hegy (Olümposz, Sínai, Mórija) szimbolikájával.
Valamennyi kultúrában szimbólumok foglalata a templom. A vallás tanait jeleníti meg egészében (alaprajzában, tér- és tömegalakításában) és részleteiben (építészeti elemeiben, szobrászati és festészeti díszítésében). Természetesen a kultusz gyakorlati igényei szintén meghatározzák a templom épületét: lehet hívõket befogadó csarnoktemplom, vagy az isten lakhelyéül szolgáló cella, mint az ókori görögöknél, az etruszkoknál, vagy Rómában. |
Az
Urbs, az
egyetlen, amelyet ezer évig csak így neveztek: a
Város, úgy keletkezett, hogy
az augur,
a madárjós görcs
nélküli egyenes botjával
kettéosztotta, ketté
vágta az
égboltot, majd Jupiter sasokat
küldött, megjelölendõ: ki lesz
méltó a vezetésre. Remus
égfelén
hat, Romulus égfelén kétszer hat sas
repült
át, õ lett a kiválasztott, az
Örök
Város
elsõ uralkodója. Romulus
ikertestvérét
nyomban megölte, mintegy feláldozta. A
Róma
helyén feláldozott Remus
biztosította a leendõ
település boldog,
biztonságos jövõjét, a
római
nép
megszületését és Romulus
királlyá emelkedését.
Miután
Romulus
eltemette Remust, megalapította a várost, amihez
Etruriából hívott
férfiakat,
akik bizonyos szabályok és
feljegyzések szerint
mindenhez rendelkezéseket és
útmutatásokat
adtak. A késõbbi
népgyûlések
színhelyén kiástak egy kerek
vermet,
és
mindenbõl beletették az elsõt, ami a
hagyomány szerint
jó és a természet
szerint szükséges volt. Végül
mindenki hozott
egy maréknyi földet abból az
országból, ahonnan érkezett,
rádobta azt,
majd az egészet összekeverték. Ezt a
vermet ugyanúgy nevezték, mint a
világûrt: Mundus.
E köré írták, mint
egy kör középpontja
köré a
városhatárt. A pomeriumot,
vagyis a
határmezsgyét a
városalapítók bika
és tehénfogatú ekével
hasították, úgy, hogy
a feltört hant az alapítás
területére,
vagyis befelé fordult. A kivetett föld
jelképezte a városfalat, a barázda a
védõárkot, a
jövendõ kapuk
helyén pedig az
ekét felemelték.
A hagyomány szerint körhatárú Róma a Roma quadrata, a négyszögû Róma nevet viselte. Innen indultak azután a légiók a négy égtáj felé, ahol is a katonák felépítették négyszögû táboraikat kerítéssel, árokkal, kapukkal, majd a hozzájuk hasonlóan tervezett coloniákat. A négy világtáj felõl azóta minden út Rómába vezet. A Városba visszatérõk számára pedig nem valamelyik fórum, piactér, hanem az umbilicus urbis Romae, a római világ köldöke képezett középpontot. A római világ köldökének a Severusok idejében (az 1-2. század fordulóján) restaurált, ma is látható maradványai a Mundus fölött emelkednek. Ez az a hely, ahol az alvilág a felvilággal találkozott, ahova az alvilág isteneinek és árnyainak, gyakran engesztelési céllal, áldozatokat vittek. |
(Róma
érintkezése a
spirituálissal késõbb sem nem
kívánt bõ magyarázatot
–
“lévén a szegletkõ maga
Jézus
Krisztus, A
kiben az
egész épület szép renddel
rakattatván,
nevelkedik szent templommá az Úrban;
Akiben ti is együtt építtettek Isten
hajlékává a Lélek
által” Ef
2,20-22.
Általa Rómába
állíttatott majd
kétezer éve a mondott kõszikla:
“... te
Péter
vagy, és ezen a kõsziklán
építem fel
az
én anyaszentegyházamat, és a pokol
kapui sem vesznek rajta diadalmat” Mt 16,18.)
Századok múltán a római sasok a légiók zászlójelein Keletre repültek, s meg is települtek ott… A második Róma, az egykori Bizánc, vagyis a születésekor falakkal övezett Konstantinápoly közepén, a Szent Bölcsesség tiszteletére kerített helyen, a (harmadjára) 543-ban elkészült Hagia Sophia templomban ma is látható a világ köldöke. Az omphalionnak nevezett padlómozaikon, amely a kupola-négyzet délkeleti pillérjének közelében helyezkedik el, különösen érvényesül a színek bája. Ez a 6x6 méteres négyzet alakú mozaik zöld, vörös, fekete kõlapocskákból áll, a legnagyobb kövek a középpontban láthatók. Ezt nem a templommal együtt, a Justiniánus-i idõkben készítették, hanem félezer évvel késõbb. A különleges mintázatú padlórészlettel jelzett omphalosz felett koronázták a (kelet-)római császárokat. |
A helyet különleges kõbõl formált amforával is megjelölték. Újabb félezer év múltán a szultánnak, a muszlimok kalifájának tartottak fenn itt imahelyet, hiszen a világ köldökét övezõ várost 1453 óta Isztambulnak nevezik. |
Az omphalosz (görög: köldök) az ókori világban elterjedt jelkép a kozmosz születésének, illetve a világ teremtésének helyére. A legismertebb tárgy, amit a világ köldökének tekintettek, egy méhkas formájú fonott díszes faragású szikla, amely egykor a Delphoi-i Apollón-templomban volt látható. Pindarosz szerint amikor Zeusz meg akarta határozni a lakott föld középpontját, a föld két szélérõl egyazon idõben két sast bocsátott útra, hogy keressék meg a világ közepét, s az omphalosz nevû kõ fölött, ahol a két sas útja keresztezte egymást, alapította meg a Delphoi-i templomot. Azt is mondták e kõrõl, hogy Dionüszosz sírját jelölte, Zeusz és Szemelé jövõbe látó fiáét, aki anyjáért az Alvilágba is leereszkedett. Dionüszoszt Apollónnal csaknem egyenrangúnak tartották, fõként a nõk, s a társadalomban alávetett rétegek. Nem véletlen, hogy sírkövét úgy tekintették, mint a világ, a Föld és a menny összekapcsolódásának szimbólumát. Ebbõl adódott orákulum (jósda) szerepe. |
A Delphoi-i szentélyt eredetileg Gaiának, a Földanyának szentelték, csak késõbb Apollónnak. Egy mítosz szerint a hely neve Apollóntól származik, aki itt ölte meg Püthont, Gaia gyermekét. Püthon, a kígyó a világtengelyt szimbolizáló kõvel szoros kapcsolatban áll, amint az azonos szerepû fával, a tudás fájával is. A Delphoi-ban nyíló hasadék fölött a tripuszon (háromlábú széken) ülõ jósnõ, Püthia eksztatikus szavaiból Apollón papjai formáltak klasszikus versben hangzó jóslatokat. A Föld nõi princípiuma fölött a hellén arisztokrata férfiasság megszerzett dominanciáját képviseli Apollón. “Ez az isten a világ közepén áll, hogy segítse az emberi fajt” (Platón). A delphoi omphalosz így a létezõ hatalmat, az isteni jogrendet szimbolizálja, amely legyõzi a káosz hatalmas és vak erejét (ahogy Apollón Püthont). |
A
hét ógörög
bölcs egyike, Epimenidész azonban nem hitte el az
omphaloszról szóló
történetet, és Apollónhoz
fordult
felvilágosításért. A kapott
jóslatot
õ maga
foglalta versbe:
“Nincs
köldök a tenger közepén, de a
föld
közepén sem;
ám
ha van
is, csak az isten látja, de senki
halandó.”
A jelenleg a Delphoi Régészeti Múzeumban õrzött szent kõ másik neve: baitülosz, mely a sémi béthel szó származéka. A követ, amelyet a mítoszok szerint egyszer Kronosz a fia helyett lenyelt, Zeusz baitüloszi megjelenési formájának tartják |
A
Szentföldön Béthelnek
városa mellett Jákob álmot
látott, azt a
bizonyos égig érõ
létrát, amin fel s
alá járnak az angyalok. S szólt
hozzá az
Úr. Jákób pedig
fölébredt
álmából és
ezt mondta: “Mily rettenetes ez a hely. Nem egyéb
ez, mint
istennek háza
és az égnek kapuja.” Vagyis felismerte
a hely
szentségét. És
figyelmeztetõ
emléket állított
kõbõl. S
Jákob az
álmodó, elmondja a lényeget is: a
szent
helyen átjáró van az Ég
és a
Föld között. Itt közelebb van az
Ég a
Földhöz.
Közelebb van az emberfeletti az emberhez. A szent helyen
érdemesebb imádkozni,
a közös ima hamarább Isten elé
jut a misztikus
átjárón.
A
sumer
irodalomban “Ég és föld
köldöke,
íme a városunk”. A
köldök a kozmikus
középpont
jelképe, amelybõl a világ
táplálkozik. Az
ábrázolásokon gyakran egy
fehér,
felállított tojásdad alakú
kõ jelzi.
Gordionban, a fríg fõvárosban,
valamint
Bagdadban is õriztek ilyen követ.
A köldök: az emlõsök hasának közepén lévõ, a köldökzsinór leválása után záródó nyílás. A köldökzsinór az emlõsök magzatainak vérkeringését, táplálékfelvételét biztosító szerv. Anya és magzat összekapcsolója, illetve gyökér, amellyel az emberi lény a Földanyához kötõdik. Maga a köldök a természeti népeknél az anya és a gyermek, az ember és a föld összetartozásának szimbóluma, amely például az afrikai szobrokon gyakran erõsen hangsúlyozott testrész. Az emberi test köldöke, mint a mikrokozmosz középpontja a makrokozmosz középpontjának felel meg. A kozmoszra utaló négyzet átlóinak metszéspontja, illetve a kör középpontja a kozmikus ember ábráin a köldökkel esik egybe, például a hindu Purusa-mandalán (A védákban elbeszélt, egyik korai teremtésmítoszban a purusa egyben az elsõ ember, akinek testébõl a világegyetem létrejött) és a szintén négyzetbe, valamint körbe illesztett úgynevezett vitruviusi embernek a reneszánsz korában kedvelt figuráján. Mivel a köldök nemcsak a fizikai, hanem a szellemi világ középpontja is, a jógában az élet centrumára való összpontosítást inspirálja. Ebben az értelemben az emberi mikrokozmosz központja, a harmadik “csakra”; rajta keresztül lehet kapcsolatba lépni az átváltoztató energiák és a tûz központjával. A világ köldökén él a Véda szent tüze, s ezt a jelentést minden oltár magában hordozza. |
Számos
mitológia szerint a dolgok eredeténél
a nemek
még nem voltak szétválasztva, az
egység csak a világ kezdetekor esett
szét
két világszülõre. Az
ég és a
föld
elválása után alakultak ki az
alapvetõ
ellentétpárok, mint például
a
hideg-meleg, a nappal – éjszaka, a
férfiasság-nõiesség. A
köldök az
egykori
androgün/hermafrodita
(férfinõ)
szétválásának
sebhelyeként az eredeti egységre utal (Platon: A lakoma).
A gömb
formájú,
embereknél tökéletesebb
lényeket az
istenekkel szemben mutatott gõgjük miatt
Zeusz büntetésbõl osztotta
ketté. Eszerint a
másik nemmel való egyesülés
nem
más, mint az eredeti egység utáni
vágyakozás: “Kettõ lett
egybõl, s
most
szüntelenül keresi ki-ki a maga másik
felét.” Ezért a világban
ható
legnagyobb
hatalom: Erósz/Amor/Cupido, aki a teljesség, az
egykori
androgün lét utáni vágy
megtestesülése.
A férfi és nõ egysége, mint õsi kiindulópont a zsidó és keresztény hagyományban is jelen van. A hatodik napon teremtett ember nemileg még nem differenciált: “Teremté tehát az Isten az embert az õ képére, Isten képére teremté õt, férfiúvá és asszonnyá teremté õket” (1Móz 1,27).
A
Biblia már a
Bírák
könyvében is említi a Föld
köldökét: “Emberek ereszkednek
le a Föld
köldökérõl...”
(Bír 9, 37). Ez a
hely
Szichem lehetett. De Dávid korától a
középkorig, tehát jó
két és
félezer éven keresztül a
zsidók –
és keresztények
–számára
egyértelmû és
világos
volt, hogy csakis Jeruzsálemet illeti ez a
kiváltságos szerep. Az apokrif Jubileumok
könyvében ez a szent város a
világ
közepe (8,19). A zsidó bibliai szövegekben
656
alkalommal fordul elõ
megnevezése. Ezékiel írja, hogy a
zsidóság, “amely pogányok
közül
gyûjtetett
egybe, mely jószágot és
gazdagságot szerez
s lakozik a földnek közepén” (Ez
38,12).
Az
õsi zsidó
hagyományt õrzi meg az egyik midrás: Izrael
földje a világ közepén
terül el; Jeruzsálem
Izrael közepén van; a
Szent
Kerület Jeruzsálem közepe; a
Templom
épülete a Szent Kerület
közepén áll; a
Szövetség
Szekrénye a Templom közepe; a Szent Szikla a Szövetség elõtt áll; mert
itt
van az egész világ közepe. |
Mondják,
Isten
a semmi közepébe hajított egy
követ, és
ez ma ott található a Mórija (azaz
Templom) hegyen, jelezve, hogy ez a földi világ
közepe, és egyben magyarázatot
adva arra, hogy miért éppen itt zajlottak az
egyistenhit
legfontosabb
eseményei.
Az egykori frigyszekrény elõtt álló szikláról, az Eben Setijah-ról a muszlim hagyomány is azt tartja, hogy ez a világ köldöke. Ez a Föld közepe, Asz-Szahra. Ez Ábrahám áldozati oltára, az az üreges szikla, amelyrõl Mohamed az égi útra indult, s amely fölé a jeruzsálemi Haram as-Sarifon, azaz a Templom-hegyen zarándoktemplomot emeltek, mely ma a Szikla-dóm. Itt, a Templom-hegy hozzávetõleges közepén, közvetlenül a Szikla-dóm mellett, attól kissé keletre helyezkedik el a Lánc-kupola. Építésének célját titok fedi, de egy hagyomány szerint valójában ez az épület jelzi a világ közepét. Eredetileg húsz oszlopra emelték, belsõ terének majolika borítása még a Szikla-dóménál is káprázatosabb. A legenda szerint valaha egy lánc volt felfüggesztve benne, s aki ezt a láncot kezében tartva hazudott, azt azonnal halálra sújtotta a villám. Az igazság e muszlim hagyomány szerint a világot meghatározó tengellyel azonos… |
A
centrum
elképzeléseket a
kereszténység is a
Szentföldre, Jeruzsálemre vonatkoztatja.
Mint a 74. zsoltár 12. versében áll:
“Isten
az én királyom eleitõl fogva, a ki
szabadításokat mivel e föld
közepette.” A
szabadító király keresztény
értelmezés szerint Krisztus, ezért a
jeruzsálemi középpont
áthelyezõdött a
Szent Sír térségébe, ahol
Ádám koponyájának
vélt
sírhelyét nevezték Koponya
(Golgota) hegynek. A IV. századtól a Golgota
(Kálvária-domb), késõbb
pedig minden
keresztény oltár hasonló,
középponti
szerepet nyert.
Eredetileg csak a jeruzsálemi székesegyházban a Szent Sír melletti követ tartották szimbolikus köldöknek. A világ köldökének sziklanyílását a jeruzsálemi Szent Sír bazilika görög szentélyének katholikonjában (fõhajójában) a padlózaton ma egyszerû márványurna jelzi. Körülötte a templom és maga a város. |
Jeruzsálem szent, kerített hely attól kezdve, hogy bekerült az emberiség történetébe. Mint az elõbbi példák is jelezték, talán a legfontosabb hely azok közül, amelyeket az emberek a másik világgal érintkezõ evilág középpontjának tartanak. Jeruzsálem a Szentföldön, az Óvilág közepén, a három földrész találkozásánál, a három egyistenhívõ világvallás megszületésének színterén terül el. |
Ez
a város a
jelképe annak a szövetségnek, amit Isten
a
választott néppel kötött,
ezért ha a
várost ostromolja sereg, az egyúttal
„dühöng a szent
szövetség ellen”
(Dán
11,30). Jeruzsálem szent, mert az Úr azt
ígérte, hogy ott lesz a neve (1Kir
8,29). Jeruzsálem Isten lakhelye, „Mert a Siont
választotta ki az Úr, azt
szerette meg magának lakóhelyül: Ez lesz
nyugvóhelyem örökre, itt lakozom, mert
ezt szeretem;” (Zsolt 132,13-14)
A Szentírásban fennmaradt hagyomány szerint közel négyezer éve kapott ígéretet az õsatya: “Kelj fel, járd be ezt az országot hosszában és széltében: mert néked adom azt. Elébb mozdítá azért sátorát Ábrám, és elméne, és lakozék Mamré tölgyesében, mely Hebronban van, és oltárt építe ott az Úrnak” (1Móz 13,17-18). Isten szövetséget kötött vele, majd Ábrahámnak nevezte õt. A nevéhez, amely eredetileg nagy õst jelentett, hé betû járult. Ez a héber betû az Örökkévaló megnyilatkozásának, földi megjelenésének szimbóluma. A megújult név azt jelenti: a sokaság atyja, a hívõk atyja. Midõn Ábrahám késznek bizonyult fiának, Izsáknak feláldozására, a szövetséget megerõsítette az Isten. Izsáktól származott Jákob, a tizenkét zsidó törzs õsatyja, aki miután áldást nyert, Izraelnek neveztetik. Izrael népét az egyiptomi szolgaságból Mózes révén vezette ki az Úr. Égõ csipkebokorban nyilatkoztatta ki magát elõtte, amely el nem hamvadt, s maga szólt Mózeshez: “Ne jöjj ide közel, old le a te sarudat lábaidról, mert a hely, amelyen állasz, szent föld.” Ezt követõen a pusztában, Sinai hegyénél törvényt adva Mózes népének, velük szövetséget kötött. |
A
pusztai
vándorlás negyven esztendeje után,
mintegy
háromezer-kétszázötven
évvel
ezelõtt
kezdõdött a héberek
honfoglalása. A
honfoglalás korát szövetségi
eskü
zárta a
Garizim hegyén. Mintegy kétszáz
évvel
ezután, a bírák korát
lezárva
megalakult
Saul, majd városalapítással
megkoronázva
Dávid királysága.
Dávid
király
elhatározta, hogy várost foglal
magának,
fõvárost alapít. A
városalapítás
új
történelmi korszak kezdete, a
világteremtés
megismétlése, emberi
alkotásként az
emberi nagyság kifejezõje. Ekhnaton
fáraó Akhetatonja, Romulus és Remus
Rómája, Nagy Konstantin
Konstantinápolya
után emlékezzük a
Dávid
birodalmi céljait jól szolgálta
Jeruzsálem
magaslati helyzete az északi és déli
településterület
közepén, valamint a
tengerpart és a Jordánon túl, keleten
települt törzsek közötti
elhelyezkedése. A
hely nem rendelkezett elõnyös
természeti adottságokkal, nem volt
folyóvize,
tengerpartja, a sziklás fennsíkot
elkerülték a fontos karavánutak. A
gyakorlati
célszerûség elõtt azonban
felsejlik a transzcendentális
középpontiság
igénye, a rend és a törvény
városi
szférájának
uralkodóvá tétele
a falain kívüli kaotikus, alá nem
vetett, nem
civilizált, azaz nem városiasított
vidékeken. Ettõl vált korszakos
jelentõségûvé
Dávid
alapítása.
A
város
helyét, mivel az a rendezett emberi tér
középpontja, az égi és
földi
szféra
közötti kapcsolattartás
kitüntetett pontja,
gondosan kellett megválasztani.
Általában égi jelek, álmok,
csodás
események jelölhetik ki a helyet, ahol a
születõ város összekapcsolja
majd a földi
és az égi szférát.
Mint a talmudi Joma traktátus mondja: „A világ teremtése a Siontól kezdõdött.” Egy mítosz úgy tudja, hogy „a Szentséges Egy úgy teremtette a világot, mint magzatot. Amiként a magzat a köldökbõl növekedik ki, úgy Isten a maga köldökébõl teremtette a világot, s a világ onnan terjedt széjjel a különbözõ irányokba.” Az ember teremtése, amely egyben a kozmogóniának, a világ teremtésének is megfelelõje, ugyancsak egy középpontban, mégpedig a világ közepén történt. Az Éden kert, ahol Isten Ádámot a Föld minden részébõl származó porból összegyúrta, s ahol az ember Istentõl az elsõ ígéretet kapta a megváltásról, ugyancsak a mindenség közepén állt. Az egyik midrás is azt állítja: hogy Ádámot Jeruzsálemben teremtette Isten. Ezen a helyen fogadta Ábrámot kenyérrel és borral Melkisedek, a magasságos Isten papja, itt épített Ábrám oltárt, itt kötött vele szövetséget az Úr, és itt, Mórija földén kapott áldást és ígéretet az Úrtól Ábrahám, aki kész volt – ugyancsak e helyen – fiát, Izsákot Istennek áldozni: „És áldottak lesznek utódaid által a föld összes népei, mivelhogy hallgattál szavamra” (1Móz 22,18). |
Jeruzsálem
közismert héber neve Jerusalájim, ami
nem egyes
számban van, nem is többes
számban, mint a falvak
összeköltözése (szünoikiszmosz)
után kialakult egyes görög
poliszoké, hanem a
héberben meglévõ kettes
számú
fõnév. A hagyomány szerint ugyanis
két
Jeruzsálem van: a földi és az
égi. Ha
itt a földön nem találjuk meg az igazi,
vágyaink szerinti „béke
városát”, égi
mása akkor is ott lebeg
fölöttünk, és
megvalósulásra vár. A talmudi
bölcsek az
elsõ héberre, Ábrahámra
hivatkoznak, aki az
„Isten lát” elnevezést adta
annak a
helynek, ahol áldozatra szánt fiával
járt.
Ennek oka a bölcsek szerint éppen
az, hogy „Isten elõre látta annak a
helynek a
békéjét”. Ezért
lett a neve
Jeruzsálem, a békét
látó Isten
városa”.
A
város
kozmikus rendszert leképezõ
körének
közepén kell lennie a
középpontnak, melyen
áthaladó vertikális és
horizontális
tengelyek a várost négy részre,
negyedekre
osztják. A körbe zárt kereszt
szimbóluma
összeköti a rendezett világ és
az azt
körülfogó
örökkévalóság
szimbólumát. A
négyzet a város-alaprajzok egyik
alaptípusa
(orbis quadratus). A városrészek mai
elnevezése
(például: a jeruzsálemi
örmény negyed,
vagy Párizsban a Quartier
Latin) ezt a kozmikus
geometriát õrzi. A négy
városkapu a négy világtáj
felé sem
csupán a gyakorlati szükség
szülötte. A
transzcendentálishoz való
kötõdés
záloga, biztosítéka és
forrása
Jeruzsálem
esetében Dávid városának
középpontja, amely nem lehetett más,
mint az a hely,
amelyen Istene lakozik. Ez a hely a szentség, az
abszolút
centrum, a
tökéletesség, a
világközpont
jelentéseit hordozza.
A
szent tér
nem csupán centrális
elhelyezkedésével, de
a környezetébõl
történõ
kiemelkedõ,
kimagasló mivoltával is
elkülönül a
hétköznapi, mindennapi
világtól. Ma is
így
mondják héberül: felmegyek
Jeruzsálembe!
– s akkor is így mondták, amikor csak
romok és pusztulás jelölte a helyet. De
a
városon belül is kimagaslik a
Templom-hegy, amelyen Dávid korától a
szertartások folytak, ahová csak
meghatározott cselekedetek
elvégzésével, s
a magasság egy-egy fokozatára csak
az illetékesek egyre szûkebb
körében lehetett
eljutni.
A
hegy, mint
föld és menny találkozási
helye és az
istenek lakhelye, kapcsolódik a köldök
szimbolikához. A kánaáni, galileai
Tábor
hegye – tabbur
– köldököt
jelenthet. Tabbur eresz
– a föld köldöke.
Az Ószövetségben szereplõ
“Föld köldöke”
kifejezés –
amint az elõzõ fejezetben
említettük –
a Szichem
körüli hegyvidék egyik
kiemelkedõ
részére vonatkozik: „Ime egy
másik csapat
meg
az ország közepébõl (a
héberben:
köldök) jõ alá” (Bir
9:37). A
honfoglalás
befejezése után Izrael alkotó
népelemeinek
képviselõi – a pusztai Jahve
tisztelõk és az újonnan csatlakozott
kánaáni héberek – Szichemben
találkoztak,
és ünnepélyes
szövetségkötéssel
kötelezték
magukat, hogy Jahve népe lesznek, és
egyedül õt tisztelik. Ezzel kialakult Izrael
törzsi
szervezete és Izrael
népének története
megkezdõdött
(5Móz
27,11-12).
Vallásos értelemben a hegynek hármas szimbólumértéke van. Elõször is összeköti az eget és a földet. Szent hegyként középpontja az egész világnak, mely föltekint rá. Koronázását templom formájában nyeri el, mely Isten lakóhelye az emberek között. A Biblia szent hegyei közé tartozik az Ararát, a Hóreb, a Sínai (melyen Áron meghalt, s ez által Istennél maradt) és a Sion, hogy csak néhányat említsünk. Ezeken a hegyeken Isten kinyilatkoztatta magát, de egyúttal olyannak is mutatkozott, aki ennek ellenére rejtõzködõ maradt; így élték meg ezt az emberek, ha a hegy felhõbe burkolódzott (2Móz 19; 20; 25,15).
|
A
hegy és a
szimbolikus földi életút
csúcsán
kezdetben még nem templom állott.
A Sinai-hegyi szövetségkötést követõen a szentély szerepét a szent sátor töltötte be, amelyben függönnyel választották el a frigyládát és a két kõtáblát rejtõ Szentek Szentjét (2Móz 26,1-37). A frigyláda a törvénytáblák mellett késõbb tartalmazta a törvény könyvét is: “Vegyétek e törvénykönyvet, és tegyétek ezt az Úrnak, a ti Isteneteknek szövetségládája oldalához, és legyen ott ellened bizonyságul;” (5Móz 31,26). Elhelyeztek benne emlékeztetõül mannát: “Áronnak pedig monda Mózes: végy egy edényt és tégy bele egy teljes ómer Mánt és tedd azt az Úr eleibe, hogy megtartassék maradékaitok számára”(2Móz 16,33). Áron kivirágzott vesszejét is beletették: “És monda az Úr Mózesnek: Vidd vissza az Áron vesszejét a bizonyság ládája elé, hogy õriztessék ott a lázadó fiaknak jegyül, hogy megszûnjék az ellenem való zúgolódások, hogy meg ne haljanak” (4Móz 17,10). Az izraeliták magukkal vitték a ládát a pusztai vándorlásukban” . A honfoglalás után Silóban helyezték el, innen rövid idõre a filiszteusokhoz, majd Kirjat Jeárimba került a szövetség ládája. A vallási élet központi eleme ekkor nem egy kultuszhely, hanem a szövetség eszméje és folytonos, évi nagy ünnepeken történt megújítása volt. A szövetség ládája ezért volt fontosabb a pásztori múlttal rendelkezõ nép számára, mint az a konkrét hely, ahol õrizték. |
Vessük
egybe a
Jeruzsálem
alapításáról
szóló, itt következõ
történetet
az elõzõ
fejezetben
említett, Róma
alapításáról
szóló hagyománnyal!
Az
aggáda
két fiútestvérrõl
szól. Egyforma
volt
kettõjük birtoka, atyai
örökségük. Az
egyik testvérnek nagy családja lett, a
másik
egyedül élt. Betakarítás
után az
egyik fivér éjszaka felkel és a maga
asztagjáról
jónéhány
kévényit átvisz a
testvéréére. „Én
egyedül vagyok,
neki családja van, hadd legyen neki több”
–
gondolja. De még ugyanazon éjjel felkel a
családos
testvér is és ugyancsak
rejtõzve átvisz a testvér
kazaljára a maga
gabonájából. „Nekem
családon van,
testvéremnek nincs más öröme,
hadd legyen neki
több.” E két testvér
telkén
épült fel késõbb a
jeruzsálemi
Szentély. Az ókori Róma
testvérgyilkosság helyén
épült, Jeruzsálem a testvéri
szeretet
földjén.
Az
ég sátra a
Teremtés egyik jelképe: “Õ
terítette
ki,
mint valami leplet, az eget, s
kifeszítette, mint
lakósátrat” (Iz 40,22). A
szövetségkötés
népe a szent sátorban õrzött
bizonyossággal vándorolván
lakhatónak
otthonának érezte a teremtett világot.
Az
otthona sátra volt negyvenévi
vándorlásában. A sátor
kifejezés a
szent sátorra
is és a késõbb
felépített
jeruzsálemi templomra is utal: “Szeretem
házadnak
táját, a sátrat, hol
dicsõséged
honol” (Zsolt 26,8). Ahogyan
mi magyarok, több száz évvel a
nomadizálás megszûnése
után is
“felszedjük a
sátorfánkat”, ha
továbbállunk,
elköltözünk, a
zsidóság is
használja lakhelye, háza, de az Isten
háza, a
Szentély megnevezésére is a
sátor
kifejezést.
A
Templomot a
szent sátor mintájára
idõszámításunk
elõtt 950
táján
,
más
adat szerint 966-ban
Salamon
király kezdte
felépíteni, akinek Dávid
közvetítette a megtisztelõ feladatot:
“Most
azért, mivelhogy az Úr választott
téged, hogy néki szent házat
építs:
légy erõs és
készítsd meg azt”
(1Krón
28,10). Ez a tett a zsidók
történetében az
Elsõ Szentély korának
nyitánya. Az
építkezés föníciai
mintát
követett, de elõképe, a Templom szent
mivoltánál
fogva mégsem a szomszéd országban
keresendõ.
A
templomoknak, a leginkább szent helyeknek égi
elõképe van. Az Úr a
Sínai-hegyen
mutatta meg Mózesnek a neki
építendõ
szentély formáját:
„Mindenestõl
úgy
csináljátok, a mint én megmutatom
néked a
hajléknak formáját, és
annak minden
edényeinek formáját…
Vigyázz, hogy
arra a formára csináld, a mely a hegyen
mutattatott néked.” (2Móz 25,9, 40).
Dávid
király
is elmondta Salamonnak a templomépület, a Szentek
Szentje
és a kegytárgyak
tervét, és biztosította
róla, hogy:
„Mindezek az Úr kezétõl
írattattak
meg, a
ki engem megtanított az egész
alkotmány
formájára (1Kón 28:19).” A
felépült Templom anyagai,
díszítményei: a
kõ, az arany és a drágakõ
az
örökkévalóságra
utaltak.
A
zsidó
vallási életben
felépültétõl
kezdve
központi szerepet tölt be a Templom, a
görögül temenosznak
nevezett, a
világtól fallal elválasztott
kultusztér.
Az Ószövetségben Jahve
hajléka, az
áldozat, az áldozás
bemutatásának
helye.
Salamon temploma (1Kir 6) a szent sátor (2Móz 26;
36)
megfelelõje, az Úr
dicsõségét hirdetõ kultikus
központ.
Legbelsõbb
terében, a kocka alakú Szentek
Szentjében õrizték a
Szövetség
ládáját.
Hogy
a
A
bibliai elbeszélés
szerint Salamon temploma 3 részbõl
állt: fedett
elõcsarnokból, (amit olámnak
neveztek), szentélybõl (hékhál)
és a
Szentek Szentjébõl (devir).
Az elsõ két elnevezés
mezopotámiai
eredetû.
Salamon a két belsõ helyiséget
elválasztó ajtót nemes
anyagból
készíttette: “És a Szentek
Szentjének
bemenetelén csinála ajtót
olajfából,
az ajtófélfák
kiszögelése egy
ötödrész
volt” (1Kir 6,31). Az Özönvíz
után Isten
megbékélésének
jeleként hozta a
galamb
az olajfalevelet – az |
A bejárat mindkét oldalán, az elõcsarnokban egy-egy oszlop magasodott, mintegy 10 méteresek voltak, Jákinnak és Boáznak nevezték õket. Mindkét oszlop szabadon állt, lótusz formájú bronz oszlopfõben végzõdött, hálók és láncszerûen összefûzött zsinórok díszítették. Az oszlopoknak semmiféle tartó szerepük nem volt, tisztán díszítõ elemül szolgáltak, s talán jelképes értelemben utaltak arra, hogy Isten a mögöttük lévõ helyiségben tartózkodik. Az oszlopokat Jeruzsálem elpusztításakor Nebukadnezár Babilonba hurcolta gyõzelme jeleként. |
A
templom
külsõ méretei: 100 x 50
könyök (52,50 x
Az
épületet
egy sor helyiség, a jaciják
vették
körül, ahol
valószínûleg üzleti
tevékenység folyt. A templomtól
keletre
állt az elõudvarban az
égõáldozat
oltára és a bronz medence.
A
templom
gyakorta a világmindenség kozmológiai
modellje
szerint épül fel, s a
világrendet tükrözi. A templom a
zsidó
világszimbolikában a föld
eszményített
képmása: az elõcsarnok a tenger, a
szentély
a
szárazföld, a szentek szentje
pedig a menny.
A
zsidók szent
sátora és temploma a fizikai, asztrál
(azaz:
csillag) kauzál (vagyis: törvény)
világokat jelképezte a Szentek
Szentjében
láthatatlanul jelenlévõ Istennel. A
fizikai világ a sátor/templom udvara, ahol
áldozni
és mosakodni, tehát
vezekelni és tisztulni kell. Az
asztrálvilág a
szentély, ahol a hétágú
gyertyatartó a hét bolygó
princípiumot, a
12 kenyér asztala a 12
Zodiákus-jegyet, az illatáldozati
oltár pedig a
lélek imáját jelképezi. A
romlatlan menny: a kauzál és isteni
világ
szimbóluma a Szentek Szentje. A
törvény (kauzalitás, okság)
világát a Szövetség
ládája
jelzi, benne a
törvénytáblákkal. Az isteni
világot a
láda fölé hajoló
és a kárpitra
hímzett
kerubok képviselik. Isten maga láthatatlanul
trónol a kerubokon.
Az
Elsõ
Templom nem az ünneplõ gyülekezet
befogadására
készült, hanem a szent
cselekmények végzésére;
belépni csak
papoknak volt szabad. A hibákat
kijavító
munkásokat felülrõl engedték
be a Szentek
Szentjébe, mivel nem léphettek be az
ajtón, és nem állhattak a szent
talajon. A
Szentek Szentjébe nemcsak az
egyszerû
emberek, hanem a papok sem tehették be a lábukat.
A
fõpap
is csak egyszer egy
évben, Jóm kippur ünnepén
mehetett be ide,
hogy a bûnbánat szertartása alatt
füstáldozatot mutasson be. A gyülekezet a
templomon
kívül kijelölt helyen volt
szemlélõje a fõleg a kint
felállított nagy
oltárnál folyó
szertartásoknak.
Impozáns volt a körülbelül
Mivel
a
Templom föníciai minta szerint
épült,
szimbólumai elkerülhetetlenül
pogány
elemeket is tartalmaznak. Az öntött tenger
például (1Kir 7,23-26)
valószínûleg
a föld alatti édesvizû
óceánt
jelképezte, mint az élet és a
termékenység
forrását, az égõ
áldozati
oltár
viszont (Ez 43,13-17) eredetileg az istenek
hegyére utalhatott. A templomi kultusz jellege azonban,
bármennyit vettek is át
más vallások kultuszából,
teljesen izraeli
maradt.
Salamon
uralkodása után kettévált
birodalma: az
északi törzsek területe alkotta Izrael
államát, míg délen
Júda (és
Benjámin) törzsterülete a
másikat. Az egykori
Izraelt az asszírok semmisítették meg
722/721-ben,
V. Salmaneszer király a tíz
törzset elhurcoltatta
Felsõ-Mezopotámiába
és Médiába, ahol valamennyien
beolvadtak az ottani lakosságba, s eltûntek a
történelembõl. A
déli államban élt két
törzs tagjain
kívül a
léviták és a kohaniták (a
papi és a
fõpapi nemzetségek) egy része maradt
meg.
Júda
fõvárosát, Jeruzsálemet,
benne az
elsõ
Szentélyt
idõszámításunk
elõtt
587/86-ban a Babilóniai Birodalom csapatai
rombolták le.
Alaposságukról korabeli
dombormûvek adnak hírt a mának. Az
elsõ
Szentélybõl közelmúltban
mégis
találtak
egy elefántcsontból készült
gránátalma-díszt a
szolgálatot
teljesített fõpap
egykori ruházatáról: “...
arany
csengettyû
meg gránátalma legyen a palást
peremén körös
körül” (2Móz
28,34). De nemcsak a tökéletes rombolás
az oka, hogy
a Templomnak a maradványai jószerivel nem
kerültek
elõ, hanem az, hogy rájuk
települt a ma is élõ
háromezer éves
város.
Júda
lakóit, vagyis a
zsidókat a babiloniak részben
leöldösték, részben
elhurcolták
õket
“Babilon folyóvizei” mellé.
Babilon
folyóvizeinél ültünk
és sírtunk,
mikor a Sionról megemlékezénk.
A
fûzfákra,
közepette, oda függesztettük
hárfáinkat,
Mert
énekszóra nógattak ott
elfogóink,
kínzóink pedig víg dalra,
mondván:
Énekeljetek
nékünk a Sion énekei
közül!
Hogyan
énekelnõk az Úrnak
énekét idegen
földön?!
Ha
elfelejtkezem rólad, Jeruzsálem
felejtkezzék el
rólam az én jobb kezem!
Nyelvem
ragadjon az ínyemhez, ha meg nem emlékezem
rólad;
ha
nem
Jeruzsálemet tekintem az én
vígasságom
fejének!
(137.
zsoltár)
II.
Kûrosz, a
Babilont legyõzött perzsák
királya
idõszámításunk
elõtt 538-ban
rendeletet
adott ki a zsidók
hazatérésérõl
és a
hitélet
felújításáról. A
perzsák nevezték
el az arám nevén Jehud tartomány
lakóit
zsidóknak.
Nem
mindenki tért
haza Babilonból. Számos zsidó maradt
meg a
szétszóratásban, ahol
közösségeik
kialakították a helyzetnek megfelelõ
életformájukat. A hazájukba
visszatért
zsidók Zerubbábel
vezetésével, perzsa
védnökség alatt I. Dareiosz
idején, az
elhurcolásban töltött 70 év
után 515
márciusára
építhették fel a
Második
Templomot.
Az
új templom
a régi helyén minden bizonnyal az eredeti
méretekben épült fel, de az oszlopok
(Jákin és Boáz)
valószínûleg
nem
kerültek elõ, ugyanúgy az elpusztult
bronz
medencét és ládát sem
pótolták újjal. A
szentélyben a régi
mécstartó helyébe a
hétkarú menóra került. A
szentély
és a Szentek Szentje közé most minden
bizonnyal falat húztak (Ez 41,3). Az
ajtónyílás elé
drága
függönyt akasztottak.
Ennek a templomnak az elemeit egyes íratok a szent
sátor
leírásához is
felhasználták, illetve az elsõ
Szentélyt is
a
látott második alapján
képzelték
el.
Az
egyistenhívõ zsidók
országának
viszonylagos
önállóságát a nagy
politeista
(sok isten létezését valló)
birodalmak
közötti hadiúton csak
több-kevesebb
engedménnyel lehetett megõrizni. A
szomszédos
nagyhatalmak kultuszainak tett
engedmények viszont magát a
zsidóságot, a
szigorú monoteizmust veszélyeztették.
A szíriai görög-makedón
fennhatóság ellen 167-ben kirobbant Makkabeus
szabadságharc eredményeként a
zsidók a
Templomot megtisztították a hellenista
bálványimádástól
és
újra szentelték. A szent tér
ismét
visszanyerte az Eget és
a Földet összekötõ
szerepét.
Az
ország
néhány évtized
múltán római
függésbe került. A vallási
tekintetben
türelmesebb
Róma vazallus királya volt a
fél-zsidó Nagy
Heródes. Önkényuralma
nagyszabású
építkezésekkel járt.
Idõszámításunk
elõtt 19 táján Heródes
elhatározta, hogy átépíti a
Templomot. Az
emberek természetesen aggódni
kezdtek: mi lesz, ha lerombolja az épületeket, s
csak
azután ébred rá, hogy
nincs pénze a munkálatok folytatásra.
S vajon
hû
marad a király a Tóra
elõírásaihoz? Heródes
épületei
gyakran
forradalmian újszerûek voltak, a Templom
tervét azonban Isten nyilvánította ki
Mózesnek és Dávidnak,
egyénieskedésre nem
nyílt lehetõség.
Heródes
igyekezett lecsillapítani a félelmeket. Addig
hozzá sem kezdett a munkához, míg
össze nem szedte a szükséges
építõanyagokat, és arra
gondosan
ügyelt, hogy
az
egykori alaprajzot és a méreteket megtartsa.
Arról
is intézkedett, hogy laikusok
ne léphessenek a tiltott területekre.
Heródes ezer
papot kitaníttatott
kõmûvességre és
ácsmunkára
és
rájuk bízta a hékhál
és a devir
építését. Õ maga
sohasem
lépett be
az épületbe, melyet
mestermûveként
emlegettek. Az építkezést
úgy szervezte
meg, hogy az áldozatok bemutatása
egyetlen napig se szüneteljen, és a szorosan vett
templomi
épületeket
tizennyolc hónap alatt befejezte. Bár az
átalakítás fõ
munkálatai
körülbelül 10
év alatt lezajlottak, de a sétányon
még
62-64-ben is, Albinus római procurator
(helytartó) idején is folytatódott a
munka. A
megszakítatlan
ájtatosságnak
köszönhetõen
viselhette a heródesi templom is a Második
Szentély nevet, pedig voltaképpen
harmadikként emeltetett.
A
kultikus
hagyománytisztelet a Szentek Szentje és a
Szentély
bõvítését nem tette
lehetõvé, így csak az
elõcsarnokot lehetett
megnagyobbítani: 100 x 20 könyök
alapterületû lett, 100 könyök
magas homlokzattal.
Oldalt
szintén körül lehetett
építeni, sõt felsõ
emeleteket is szabad
volt rá
húzni. A tetõn arany nyársakat
helyeztek el, védekezésül a madarak
ellen, nehogy
bepiszkítsák. Az
egykori méretek megtartása nem
akadályozta
Heródest abban, hogy az egész Templomhegyet
átépítse, ezzel
megnagyobbítsa a
szent körzetet. A hatalmas terek, udvarok, falak és
lépcsõk a Templom
szentségének kiemelését
szolgálták.
A
szent tér
révén megtapasztalhatóvá
vált az
emberi fogalmakkal ki nem fejezhetõ
jelenvalóság. Az
elõkészületek
fázisai, a hegyre való felmenetel és a
templom
udvarainak és épületeinek fokozatokba
rendezett
szentsége azt a célt
szolgálták, hogy általuk a
hívõ
átérezhesse: a köznapi
létezésen
túli valóságba
léphet, amely alapvetõen más, mint a
földi
világ. A szentség fokozatai éppen
olyanok voltak, mint a mezopotámiai zikkurat
lépcsõfokai. A Templom-hegy
platóját jelképes szent
heggyé
tették, amelyen az út a devir
“csúcsán”
(a Szentek Szentjében) létezõ isteni
szférához vezetett.
A
valóságos
(földi) Jeruzsálem és a mennyei
Jeruzsálem
viszonyát úgy jellemezhetjük, hogy a
jeruzsálemi templom bizonyos mértékben
ég
és föld, az emberi világ és
az ember
fölötti világ
metszéspontján áll;
úgy is felfogható, mint annak a
megközelíthetetlen szentélynek
földi
megfelelõje, ahol a Messiás talán
éppen
azt a pillanatot várja, hogy belépjen a
világba. A
földi Szentek Szentjének megfelel
egy mennyei Szentély. Az ember felépít
ezen a
földön egy épületet, amely
visszatükrözõdik a mennyei
régióban.
A Templom-hegy külsõ övezetét alkotta a Pogányok udvara. Ez az ókori városok fórumának szerepét töltötte be, mindenki számára nyitva álló tér volt a templom elõtt. Építése igen nagy erõfeszítéseket kívánt meg: három oldalról alépítményre volt szükség; az al-Haram as-Sarifot körülvevõ fal (Nyugati fal, a templom párkánya, Salamon istállói) még ma is látható. Egy kerítés övezte magát a templomot, amelynek keleti oldalán nyílt az Ékes kapu. Ebbõl az Asszonyok udvara, majd attól jobb felé, a Templom északi oldala felõl az Izraeliták udvara, ezen belül pedig közvetlenül a templomépület mellett és elõtt a Papok udvara következett. A legbelsõ udvarban, a Papok udvarában a szabad ég alatt helyezték el a nagy oltárt, e mögött a templomnak lépcsõkön megközelíthetõ tornáca emelkedett. |
A
Templom
szimbólumvilága alakította ki azt a
lelki
szférát, amely a létezés
forrásaként
a mindennapi élet
valóságának
értelmet adott. Az élet egésze,
–
beleértve a
pusztító erõket is – a devir
rejtezõ
szentségéhez vezetõ
ösvény volt.
A
zsidó és
keresztény hagyomány ismer szent utakat, melyeken
Isten
vezeti az embert, s
amelyek Istenhez vezetnek. Az úton való
haladás
révén lép az ember elõbbre
az
életben. Az exodus, az egyiptomi kivonulás Izrael
számára a szabadítás, a
felleg és tûzoszlop
formájában népe
körében vonuló Isten
közelségének
megtapasztalása volt. Hasonló
jelentõségû volt
Izrael számára a babiloni
fogságból
hazavezetõ út.
Maga
a halákha,
amely felfogható a judaizmus jogi oldalának, s
amely a
zsidóság egyéni,
társadalmi, nemzeti és nemzetközi
kapcsolatait
és minden más szokását,
gyakorlatát szabályozza,
tulajdonképpen utat
jelent. A halákha
a járni,
menni jelentésû háláh
szótõbõl
származik, az iszlám sariah-hoz
(jelentése: az itatóhelyhez vezetõ
ösvény)
és a kínai taóhoz
(út)
hasonlóan.
A
hívõ zsidó
számára szent és örvendetes
kötelességnek számított az
évenkénti zarándoklat
Jeruzsálembe. A zsoltárok gyakran
megéneklik ezt:
“Ki mehet föl az Úr hegyére?
Ki állhat az õ szent helyén? Akinek
keze tiszta
és
ártatlan a szíve.” (Zsolt
24,3-4)
A
szétszóratásban
élõk a
Templomhoz való ragaszkodásukat
zarándoklatokkal
fejezték ki. Alexandriai
Philón (kb. i. e. 30 – kb. i. sz. 41.), aki
zarándokként látogatott
Jeruzsálembe, szintén tisztában volt a
jelképek értelmével. Platonista
lévén
arra is rámutatott, hogy a hékhál
berendezése képviseli az égi
archetípusokat, és a tapasztaláson
túli
ideákat felfoghatóvá és
láthatóvá
teszi. A Templom-hegy rendje és tervrajza az Istenhez
vezetõ
út térképe volt.
Az emberek a mindennapok
világiságából a
káosz, az õseredeti tenger és a
pogányok peremvidékére
léphetett, onnan
pedig Isten teremtett világába, egy
újfajta tapasztalás révén.
A világ
maga is Istenhez vezetõ út: az ember az
istenség felé közelítve halad
végig
élete pályáján, mint ahogy
a fõpap
sétál át
a hékhálon
az egésznek értelmet
adó végsõ
valóság felé. Ezt a
valóságot
természetesen a devir
jelképezte, melyet a hékháltól,
a látható
világtól újabb
függöny választott
el. A devir
üresen állt, mert
érzékeinken és fogalmainkon
túli
létezõt õrzött: Semmit sem
tartottak benne,
írta Josephus Flavius,
megközelíthetetlen,
érinthetetlen, mindnyájunk
számára
láthatatlan volt.
A Második Szentély kora mintegy félezer évet tett ki, 70-ig tartott. A római függés ellen 67-tõl 70-ig vívott szabadságharc következménye a Templom lerombolása és a nagy diaszpóra (szétszórattatás) lett. Alighogy használatba vették a Második Templomot övezõ tereket, már áldozatul is esett a Jeruzsálemet elfoglaló római légióknak, és romhalmazzá vált. |